Czas jest zjawiskiem subiektywnym, a Twój mózg ma zdolność zarządzania swoim postrzeganiem tego fenomenu. Dlatego umiejętność zarządzania czasem to przede wszystkim odpowiednie strategie myślenia.
Aby się tego nauczyć, potrzebujesz konkretnych i niestandardowych ćwiczeń, które będą wymagać od Ciebie realnego zaangażowania. Poprzez wdrożenie w życie niżej opisanych metod Twój umysł zacznie w skuteczniejszy sposób organizować sobą w ciągu każdych 24 godzin Twojego życia.
Ćwiczenia i metody, które proponuję, nie są skomplikowane, choć czasem wymagają poświęcenia i zaangażowania. Ważne jest, abyś wykonywał te ćwiczenia dokładnie i od początku do końca, nawet jeśli w trakcie ich realizacji pojawi się jęk, marudzenie lub jakikolwiek dyskomfort. Mózg najwięcej uczy się w trudnych warunkach, i czasami warto mu takie zgotować.
Dzięki poniższym ćwiczeniom dostaniesz w prezencie co najmniej 7 dodatkowych godzin tygodniowo, nie przejdą więc wymówki, że nie masz na to czasu. Potraktuj to jako inwestycję w jedną z najważniejszych w naszym życiu walut.
Dość istotna uwaga — opisane metody mają być raczej jednorazowymi doświadczeniami, a nie Twoimi nowymi nawykami. Stosuj je przez krótki czas (od jednego do kilku dni), po czym odłóż na bok.
1. Wejdź w ekstremalne warunki. Rozpocznij nowe, dodatkowe projekty lub postaw sobie kolejne cele. Daj sobie krótkie terminy na wykonanie tych zadań i doprowadź do sytuacji, w której będziesz mieć ogromnie dużo spraw na głowie. Jeśli nie masz pomysłu na takie dodatkowe zajęcia, po prostu zorganizuj komuś imprezę niespodziankę, zaplanuj wyjazd na weekend lub wykonaj zadania z listy rzeczy do zrobienia na przyszły miesiąc.
Nie będzie to najprzyjemniejsze doświadczenie w Twoim życiu, ale uwierz mi, w takich warunkach zarządzanie czasem szybko wchodzi w krew. Rozwój tych umiejętności będzie bowiem naturalną odpowiedzią na zaistniałą sytuację. Dlatego nawet jeśli pojawi się jęk i marudzenie, skup swoją uwagę i zorganizuj się w tym bałaganie.
2. W ciągu dnia, na bieżąco twórz sobie krótkie, ale konkretne wizualizacje najbliższych godzin. Bez względu na to, czy masz ten czas już zaplanowany na papierze czy nie, po prostu zamknij oczy i wyobraź sobie siebie wykonującego każde kolejne zadanie na przestrzeni nadchodzących 3 – 5 godzin.
To bardzo wzmacnia umiejętność zarządzania czasem i bieżącej organizacji swoją pracą, a po jakimś czasie wchodzi w nawyk i staje się częścią Twojego wewnętrznego systemu działania. Na początku możesz pływać w tych wizualizacjach trochę dłużej (ok. 15 sekund na jedną aktywność), ale później wystarczy krótka chwila w celu poukładania sobie zadań na mentalnej linii czasu.
3. Zaplanuj dzień co do minuty. Wypisz na kartce każdą czynność, którą jutro od rana wykonasz. Możesz śmiało zapisać nawet takie rzeczy jak poranna wizyta w toalecie czy wynoszenie śmieci – chodzi bowiem o to, aby nauczyć swój umysł organizowania swojego czasu w bardzo szczegółowej formie. Przejdź przez ten dzień z gotowym planem przy sobie, odznaczając każdą kolejną czynność triumfalnym ptaszkiem.
Wieczorem przejrzyj dokładnie cały plan dnia i wyciągnij wnioski. Przygotuj podobny na dzień następny. Powtórz w sumie trzy razy przez trzy kolejne dni. Następnie zrób to samo, ale tym razem bez papieru, a tylko w swojej wyobraźni. Omiń mało istotne szczegóły, takie jak poranne mycie zębów czy robienie kanapek, a skup się na rozplanowaniu w głowie najważniejszych zadań z nadchodzącego dnia.
4. Za każdym razem, gdy oddasz się jakiemuś pożeraczowi czasu, zrób 5 przysiadów. Tak, to nie jest żart. Niepotrzebne sprawdzanie skrzynki e-mail? 5 przysiadów. Bezcelowe buszowanie po facebooku? 5 przysiadów. Korzyści tej dość kontrowersyjnej metody są dwojakie. Po pierwsze, wreszcie uświadomisz sobie jak często to robisz. Twoja zwiększona świadomość tego nawykowego robienia sobie ciągłych przerw bardzo ułatwi Ci porzucenie tego nawyku. Będziesz zaskoczony, jak dużo marnotrawisz czasu.
Po drugie, ruch fizyczny to szybsze krążenie i więcej tlenu dla Twojego mózgu, czego efektem będzie wyższa motywacja i lepsza koncentracja w trakcie dalszej pracy. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne to jest przy dobrym zarządzaniu czasem.
5. Zaopatrz się w stoper i korzystaj z niego przez cały dzień. Zabierając się do każdego zadania określ ile czasu chcesz na nie poświęcić. Włącz stoper i trzymaj się wyznaczonego planu. Czas każdego zadania określaj na bieżąco, przed samą czynnością. Weź pod uwagę również aktywności związane z marnowaniem czasu, czyli różnego rodzaje pożeracze czasu. Zastanów się ile planujesz poświęcić czasu na przeglądanie śmiesznych zdjęć w internecie, po czym włącz stoper.
To nauczy Cię bieżącego kontrolowania mijającego czasu w trakcie swojej pracy. To kolejna ważna cegiełka do Twojej umiejętności biegłego zarządzania czasem.
Nie podejmuj się wszystkich powyższych wyzwań jednocześnie, bo inaczej Twój wewnętrzny krytyk nazwie Cię szaleńcem. Proponuję tutaj filozofię małych kroków i uważne obserwowanie reakcji i wniosków, które się pojawiają. Te doświadczenia sporo Cię nauczą, dlatego miej przy sobie kartkę papieru – ważne odkrycia lubią być zapisywane
Jolanta Kolan