Ścisła współpraca szkoły z rodzicami to niezbędny warunek efektywnej j pracy wychowawczej.
Wypracować należy taki model współdziałania, aby przynosił on jak najszersze i najlepsze efekty. Istotne jest uświadomienie sobie celów, jakie stoją za nawiązywaniem relacji z rodzicami:
- udział rodziców w organizowaniu procesu wychowawczo-dydaktycznego,
- dążenie do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska rodzinnego,
- współdziałanie w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych uczniów,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców,
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w szkole,
- poznanie oczekiwań rodziców wobec szkoły,
- tworzenie partnerskich relacji pomiędzy rodzicami a środowiskiem szkolnym.
Odpowiednio zorganizowane i celowe współdziałanie szkoły i rodziny przynosi wymierne korzyści. Może ono sprzyjać lepszemu poznaniu i rozumieniu uczniów przez nauczycieli i rodziców, uzgodnieniu właściwego podejścia wychowawczego, udzieleniu sobie wzajemnej pomocy oraz stwarzaniu właściwej atmosfery wychowawczej w szkole i w domu.
Warunki dobrej współpracy środowiska szkolnego z domowym.
Założenie: Pracujemy dla dobra tego samego dziecka. Zjednoczmy siły i ujednolićmy wymagania i metody wychowawcze, aby osiągnąć lepszy efekt.
Dobry kontakt wymaga: dobrej woli, otwartości, szacunku i sympatii, uczciwości, dyskrecji. W procesie budowania kontaktu ważne jest wykonanie kilku kroków:
- Diagnoza wzajemnych relacji,
- Uzgodnienie oczekiwań,
- Ustalenie jasnych zasad współpracy,
Aby współpraca z rodzicami przebiegała sprawnie i efektywnie, warto spełnić kilka warunków:
Do nauczycieli należy:
- wykonanie pierwszego ruchu w kierunku dobrej współpracy,
- odrzucenie uprzedzeń i gotowość do kontaktu z każdym rodzicem,
- przekonanie, że efektywność współpracy zależy od obu stron,
- przyznanie rodzicom takich praw, jakie sami chcą mieć,
- tworzenie przyjaznej, spokojnej atmosfery rozmowy,
- angażowanie do współpracy wszystkich rodziców,
- przyjmowanie i spokojne analizowanie krytyki,
- zmieniać co się da, być otwartym na nowe propozycje,
Istotne jest, aby przeważały kontakty:
- bezpośrednie, bo integrują, budują zaufanie, minimalizują dystans utrudniający kontakt i wymianę informacji,
- na terenie szkoły, co czyni ją głównym miejscem i płaszczyzną współpracy,
- dobrowolne, sprzyjające traktowaniu współdziałania jako prawa i przywileju, a nie przykrego obowiązku,
- mające charakter otwartej rozmowy, co powoduje, że wzrasta u rodziców poczucie podmiotowości.
„Recepta” na dobrą współpracę z rodzicami:
- Poznaj ucznia i jego środowisko rodzinne,
- Bądź szczery, otwarty i komunikatywny,
- Wysłuchaj, pozwól się wygadać, okaż zrozumienie i troskę,
- Nie uważaj, że zawsze masz racje i wszystko wiesz,
- Nie trzymaj się kurczowo utartych schematów i przekonań,
- Patrz, słuchaj, odczuwaj i poszukuj.
- Bądź elastyczny, otwarty na zmiany i propozycje,
- Przemyśl formę i treść rozmowy dobierając odpowiednie miejsce i czas,
- Mów wyraźnie i stanowczo o swoich wymaganiach i oczekiwaniach, tak, aby były one znane i zrozumiałe dla rodziców,
- Chcąc przekazać rodzicowi złe wiadomości zacznij od wyszukania w dziecku jego pozytywnych cech,
- W przypadku krytyki -nie obrażaj się. Przemyśl, spokojnie przeanalizuj zarzuty,
- Na bieżąco monitoruj postępy ucznia, tak, aby rodzic mógł być informowany o sytuacji edukacyjno -wychowawczej swojego dziecka,
- Nie zostawiaj rodzica z problemem-oferuj pomoc, pokaz sposoby radzenia sobie, bądź skieruj do odpowiedniej osoby.
Korzyści z dobrej współpracy szkoły ze środowiskiem domowym:
- Istnieje wspólny cel-rodzicom i nauczycielom zależy na jak najlepszym rozwoju dziecka,
- Ujednolicenie systemu wychowawczego szkoły i domu, a co za tym idzie większa możliwość wpływania na ucznia
- Budowanie wspólnej przyjaznej atmosfery wychowawczej sprzyjającej rozwojowi dziecka, spójnej co do zasad,
- Pomoc wzajemna w rozwiązywaniu trudności wychowawczych i innych,
- Udział rodziców w aktywności na rzecz szkoły,
- Dobra i przyjazna atmosfera potrzebna do realizowania działań szkoły,
ü Wsparcie placówki przez rodziców wobec organów prowadzących
- Opinie i oczekiwania rodziców mogą wpłynąć na szkołę i planowanie jej rozwoju i zmian,
- Poczucie zrozumienia u nauczycieli, wiedza, że ich praca jest doceniana,
Wzajemne partnerstwo w kontaktach z rodzicami to większe zaufanie i wzajemne docenianie wpływu