Jak uczyć krytycznego myślenia w szkole? Problem Based Learning w praktyce

Metoda Problem Based Learning posiada wiele bardzo konkretnych narzędzi, których opisy znajdą się w najbliższym czasie tutaj, na blogu. Mają one różnorodne zastosowanie i poziom skomplikowania. Mogą trwać jedną, dwie lub kilka godzin lekcyjnych. Dzisiaj chciałabym pokazać Wam najbardziej podstawowy proces PBL-owy, który możecie wykorzystać na swoich zajęciach. Należy przeznaczyć na niego min. dwie lekcje, z uwzględnieniem odstępu czasowego pomiędzy nimi (potrzebnego na samodzielną pracę uczniów).
  1. Przygotowanie

Ten etap, właściwie jako jedyny, w największej mierze polega na aktywności nauczyciela. Do jego zadań należy zadbanie o to, aby proces uczenia się przebiegł jak najlepiej, bez większych trudności. Aby mogło się to stać, uczący powinien poświęcić czas na refleksję i w pierwszej kolejności dobrze przemyśleć, jakie efekty kształcenia mają nabyć uczniowie. Dopiero kolejnym krokiem jest sprecyzowanie obszaru tematycznego i wstępne określenie problemu, który postawi przed uczniami. Ważne, aby intrygował, ciekawił i motywował  do poszukiwań rozwiązań, a także aby był sformułowany w sposób bliski realnemu życiu uczniów. Istotne jest też, aby problem był dostosowany do ich możliwości poznawczych.

Do tego etapu należy także podział i zawiązanie małych grup. Aby praca na kolejnych etapach przebiegała bez zakłóceń, grupy powinny przyjąć kontrakt, czyli określić zbiór zasad dotyczących współpracy. Na początku uczniowie powinni się także dowiedzieć ,co i jak będzie oceniane w czasie tego procesu…. Czytaj dalej u źródła: https://proszepani.com/2023/01/25/jak-uczyc-krytycznego-myslenia-w-szkole-problem-based-learning-w-praktyce/

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *