Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Jak pracować z uczniem cudzoziemskim?

Jak pracować z uczniem cudzoziemskim?

08:25 07-03-2016

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Prawa dziecka , Prawo oświatowe , Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Kolejna odsłona cyklu dotyczącego dzieci cudzoziemskich w polskiej szkole masowej. Dziś o codziennej pracy z dzieckiem odmiennym kulturowo: jak zapewnić mu sukces edukacyjny?

Praca z dzieckiem cudzoziemskim nie jest łatwa. Każdy, kto choć raz prowadził lekcję, w której uczestniczyły dzieci nie znające języka polskiego lub słabo się w nim komunikujące wie, że jest to nie lada wyzwanie. Można oczywiście samemu wypracować różne drogi postępowania, ale warto też skorzystać z doświadczeń innych. Warto polecić publikację „Dziecko migranckie w naszej klasie. Rekomendacje nauczycieli dla nauczycieli”. Jest to zbiór refleksji, porad, wskazówek i wielu podpowiedzi opracowanych przez pedagogów mających własne doświadczenie. „Rekomendacje...” powstały w ramach projektu „Międzykulturowa szkoła w wielokulturowej społeczności”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (EFI). Celem tego projektu było wsparcie zarówno szkół, jak i dzieci, w trudnym zadaniu, jakim jest nauka w obcym kraju i w obcym języku.

O czym należy pamiętać, czym się kierować? To pytania, na które odpowiemy, rekomendując jednocześnie dobre praktyki.

Pierwszą sprawą, o której musimy jako nauczyciele pamiętać, to określenie różnic programowych i próba ich wyrównania. Nie zawsze jest to możliwe, na to potrzeba dużo więcej czasu, ale zawsze ważne jest odpowiednie postępowanie. Trzeba zacząć od przeprowadzenia dobrej, wstępnej diagnozy wiedzy i umiejętności, a potem w formie zajęć wyrównawczych z konkretnych przedmiotów – a będzie to niezbędne -  możemy spróbować choć w części te różnice zniwelować.

O czym musimy pamiętać rozpoczynając pracę z dzieckiem cudzoziemskim?

- Z pewnością musimy zadbać o ścisłą współpracę zespołu nauczycieli (wychowawcy, nauczycieli przedmiotów i nauczyciela języka polskiego jako obcego) pracujących z uczniem cudzoziemskim.

- Trzeba ustalić z każdego przedmiotu zakres wymagań, dostosowanych do stopnia

znajomości języka polskiego.

- Pamiętajmy, żeby zastosować oddzielne kryteria ocen pracy ucznia cudzoziemskiego.

- Traktujmy takiego ucznia jak pełnoprawnego uczestnika zajęć.

- Włączajmy do pracy w grupie i dostosowujmy  instrukcję do jego językowych umiejętności.

- Umożliwiajmy mu wykazania się wiedzą i umiejętnościami z danego tematu, poprzez dostosowanie metod pracy do jego możliwości językowych, np. zapis graficzny, wykonywanie doświadczeń.

- Konsekwentnie stosujmy teksty preparowane na wszystkich przedmiotach, przygotowujmy na podstawie materiałów programowych krótkie, proste streszczenia, np. tekstów z podręczników z rożnych przedmiotów, streszczenia lektur, zawsze dostosowane do jego poziomu znajomości języka polskiego.

- Udzielajmy uczniowi cudzoziemskiemu  informacji zwrotnej podczas lekcji ( może to być pochwała za każdy, nawet drobny sukces).

- Zawsze dostosowujmy  pracę domową do jego umiejętności i możliwości.

- Uczeń migrancki powinien mieć zapewnioną pomoc w odrabianiu lekcji,

np. w tłumaczeniu poleceń, wyjaśnieniu, co trzeba zrobić. Często problemem

jest właśnie zrozumienie polecenia, a nie brak wiedzy, czy umiejętności. Dużą rolę

w tej kwestii może odegrać opiekun świetlicy lub ktoś go wspomagający, np. inny nauczyciel, a nawet kolega.

- Jeżeli to jest możliwe to spróbujmy postarać się, aby uczeń miał dostęp do materiałów w języku rodzimym lub zrozumiałym dla siebie, co będzie bardzo pomocne szczególnie na początku edukacji. W tej sprawie możemy konsultować się z odpowiednimi instytucjami, takimi jak ambasady, uczelnie, szkoły międzynarodowe, fundacje.

- Ważne jest, żebyśmy stworzyli warunki do nauczania języka polskiego jako drugiego / obcego w formie np. zajęć dodatkowych, prowadzonych przez przeszkolonego do tego

zadania nauczyciela.

- Stale monitorujmy i badajmy przyczyny niepowodzeń szkolnych, jeżeli takie przyjdą, sprawdzając np. czy bariera językowa nie spowodowała utraty motywacji do nauki.

To tylko kilka propozycji, które pomogą nam lepiej zrozumieć dziecko i jego sytuację. Próbujmy do pracy włączyć  innych nauczycieli, kolegów i wreszcie  rodziców – jeżeli są oczywiście na to gotowi. Dzielmy się swoimi spostrzeżeniami, własnymi doświadczeniami, wspólnie wypracowujmy metody pracy a satysfakcja będzie murowana. 

Ewa Biernacka

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x