Normy moralne w relacjach:
- nauczyciel- uczeń
- nauczyciel- rodzice
- nauczyciel- i inni pracownicy szkoły
Co robić, jak postępować?- by było dobrze i etycznie
nauczyciel- uczeń
Zgodnie z etyką swojego zawodu powinien mieć na względzie przede wszystkim dobro dziecka
- W ramach etyki zawodowej zobowiązany jest do utrzymania dyskrecji i tajemnicy zawodowej. Nie może on złamać słowa danego wychowankowi, ponieważ wtedy łamie tę zasadę.
- Ucznia traktujemy podmiotowo i też ma prawo się odezwać i może mieć rację!
* Szanuje godność ucznia jako osoby: akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy.
nauczyciel- rodzice
- honoruje prawa rodziców do zasięgania informacji i konsultacji, poprzez uzgodnione procedury ;
- respektuje władzę rodzicielską, jednakże służy profesjonalną radą, mając na uwadze dobro dziecka;
* Przekazuje w sposób komunikatywny informacje, wskazując nie tylko słabe, ale przede wszystkim mocne strony dziecka,
* W sytuacjach konfliktowych dla dobra szkoły i wychowanka wypracowuje kompromis w relacji: szkoła-rodzice;
nauczyciel- i inni pracownicy szkoły
* szanuje wszystkie osoby pracujące na terenie placówki niezależnie od zajmowanego stanowiska;
* zachowuje umiar i kulturę w relacjach z pracownikami;
* nie wchodzi w relacje konfliktowe;
Nauczyciel- nauczyciel
- powinni uczciwie traktować siebie nawzajem. Dużą rolę powinna odgrywać więź zawodowa.
- Mają obowiązek dotrzymywania tajemnicy zawodowej, sprawiedliwego i obiektywnego opiniowania się nawzajem.
Warunkiem powodzenia w pracy wychowawczej jest utrzymanie właściwej atmosfery w gronie nauczycielskim.
Ważną sprawą jest dbałość oraz konieczność obwarowania dyskrecją :
- posiedzeń Rady Pedagogicznej,
- rozmów,
- spraw służbowych
- życia prywatnego kolegów.
Ale……. kiedy pojawiają się niepożądane zachowania, czy cechy typu:
- upór
- osłabienie samokrytycyzmu i uwielbienie dla własnej osoby
- drobnostkowość
- skłonność do plotkarstwa i intryg
- nadwrażliwość
- znieczulenie czyli ograniczenie aktywności do minimum
i dotyczą większej liczby w gronie, wówczas na pewno utrudniają harmonijną współpracę w zespole nauczycielskim. Nauczycieli powinny łączyć więzy koleżeństwa, współpracy, pedagogicznej solidarności i pozytywnego współzawodnictwa:
- Nauczyciel doświadczony powinien otoczyć opieką nauczycieli rozpoczynających pracę, służąc im radą i pomocą, zarazem wskazywać możliwości aktywności twórczej;
- Nauczyciel nie powinien podważać autorytetu innych nauczycieli i pracowników oświaty.
W trosce o profesjonalny poziom środowiska nauczycielskiego – nauczyciel dokłada starań o przejrzystość działań i procedur swojego środowiska i zespołu nauczycielskiego w swoim miejscu pracy wobec otoczenia społecznego.
Ilona Walach