Grupy zadaniowe w Radzie Pedagogicznej – część 1

Zdolność do uważnego słuchania, do kompromisów, do stwarzania przyjaznej atmosfery pracy i ostatecznie zdolność do wspólnego rozwiązywania problemów to umiejętność niezwykle cenna.

Praca w szkole, poza prowadzeniem zajęć dla uczniów, to ciągłe działania związane z rozwojem placówki i jej sprawnym funkcjonowaniem każdego dnia.

Aktualnie na rynku pracy umiejętność działania w zespole jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności. Nie jest tajemnicą, że zdolność do uważnego słuchania, do kompromisów, do stwarzania przyjaznej atmosfery pracy i ostatecznie zdolność do wspólnego rozwiązywania problemów to umiejętność niezwykle cenna.

Jestem nauczycielem od 5 lat i zauważyłem, że wielu nauczycieli działa samodzielnie, przez to mniej efektywnie, uważając, że dzielenie się zdobytą przez siebie wiedzą jest „daniem gotowca” drugiemu nauczycielowi, który na to nie zasługuje, że działając w grupie nie będzie zauważony ich wkład pracy, że osoby które nie poświęciły się wystarczająco podczas pracy w grupie zostaną nagrodzone w ten sam sposób co oni. Niestety, wszystko spowodowane jest brakiem umiejętności formowania grup zadaniowych oraz reguł panujących w pracy tych grup, co często prowadzi do nadmiernej frustracji i wewnątrzszkolnych konfliktów. Moja praca ma za zadanie pomóc nam zrozumieć, że MĄDRE działanie w grupie jest zdecydowanie bardziej wydajne niż działanie w pojedynkę. Postaram się w prosty sposób przedstawić osobom zainteresowanym zarządzaniem placówką oraz tym, które takie placówki już prowadzą, jak sprawić aby praca grup zadaniowych pomogła i pozytywnie wpłynęła na funkcjonowanie szkoły. Tak jak wcześniej wspomniałem, działanie w grupach to podstawa sprawnego funkcjonowania każdej placówki, dlatego w dzisiejszych czasach coraz większa liczba dyrektorów decyduje się na szkolenia dla kadr nie tylko związane z konkretną specjalizacją (np. biologia czy wf), ale szkolenia związane z komunikacją interpersonalną czy z budowaniem dobrych relacji, zarówno pomiędzy nauczycielem i uczniem jak i nauczycielem a drugim nauczycielem oraz wiele innych.

W pracy skupię się na zespołach zadaniowych, pominę zespoły najczęściej funkcjonujące w szkołach, takie jak: zespoły wychowawcze, zespoły nauczycieli uczących w tej samej klasie czy  zespoły przedmiotowe. Poruszę kwestie związane z tym jak zbudować strukturę i jak wyglądają mechanizmy działania w zespole zadaniowym, jak sprawić aby praca w grupie przebiegała sprawnie i bezkonfliktowo, jak dobierać pracowników do odpowiednich grup zadaniowych oraz jak wiele zyskam jako dyrektor gdy prawidłowo podzielę zadania pomiędzy pracowników placówki. Jestem przekonany, że wprowadzenie grup zadaniowych w placówce, w której takie grupy aktualnie nie działają, wpłynie zaskakująco pozytywnie na funkcjonowanie i rozwój danej placówki.

Praca grupowa w szkole to przede wszystkim wymóg prawny. Podstawą prawną funkcjonowania zespołów zadaniowych w szkole jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.). Ten akt prawny stanowi, że zadania zespołów nauczycielskich określa statut szkoły. Istnieją również inne akty prawne doprecyzowujące prace zespołów zadaniowych.

Maciej Przetakiewicz – uczestnik Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli.