Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu nowych rozwiązań – należy zastanowić się nad kilkoma kwestiami:
1. Co chcemy zmienić, co nowego chcemy wprowadzić?
2. Dlaczego chcemy coś zmienić ?
3. Jakie będą oczekiwane efekty zmiany, korzyści dla ucznia?
4. Propozycja ewaluacji programu innowacyjnego.
Przypomnijmy, że w ustawie Prawo oświatowe nie określono wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej w szkole, ani nie wskazano konieczności zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu. Warunki i zasady realizacji innowacji w danej szkole powinien określić dyrektor szkoły.
Zacznijmy od przypomnienia istoty innowacji. Innowacja to: robienie czegoś innego lub robienie czegoś inaczej. Należy pamiętać, że każda innowacja jest zmianą, lecz nie każda zmiana jest innowacją.
Z uwagi na fakt, że innowacje w edukacji można podzielić na: programowe, organizacyjne i metodyczne (lub mieszane, np. organizacyjno-metodyczne), mogą one dotyczyć m.in.:
- programów nauczania-zarówno w obrębie poszczególnych przedmiotów, jak i bloków przedmiotowych; można tworzyć programy autorskie; można uczyć wiedzy zintegrowanej lub nauczać systemem blokowym,
- metod nauczania,
- oceniania uczniów,
- sposobów organizowania klasy, lekcji i szkoły,
- relacji: uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-rodzic,
- oceny jakości pracy szkoły,
- rozwiązywania problemów wychowawczych,
- doskonalenia nauczycieli.
Wybór należy do Państwa i jest zależny od zarówno od zdiagnozowanych potrzeb szkoły/placówki, jak i możliwości i chęci do działania nauczycieli .Warto rozważyć zmiany w pracy szkoły/placówki, gdyż szereg podejmowanych przez rząd działań wskazuje, że innowacje powinny być priorytetowym kierunkiem działań szkół, jeśli chcemy w przyszłości rozwijać innowacyjną gospodarkę opartą na wiedzy.
Świadczą o tym między innymi planowane Zmiany w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (art. 3 projektu ustawy) – proponuje się wprowadzenie przepisu umożliwiającego ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania prowadzenie działań inicjujących, koordynujących i wspierających prowadzenie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w systemie oświaty; Ponadto w realizacji znajduje się Pilotażowy projekt „Szkoła dla innowatora” Konkurs.
Kolejny projekt pod nazwą: Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” zakłada rozszerzenie programu dla szkół ponadpodstawowych, możliwości zakupu oprogramowania i innych materiałów edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjnych (TIK), oraz wsparcie dla nauczycieli, w szczególności w postaci doskonalenia zawodowego,
I wreszcie „Zintegrowana strategia umiejętności 2030” (Celem planowanych działań jest inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie).
Oczywiście mamy świadomość, że potrzeba innowacji nie może wynikać z nakazów, a jest efektem:
• twórczego charakteru pracy nauczycieli,
• konieczności przygotowania uczniów do życia w realnym świecie,
• konieczności dostosowania się do nowych sytuacji,
• aspiracji zawodowych, dążenia do ,,mistrzostwa osobistego”,
• chęci dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w otoczeniu,
• niezadowolenia z rezultatów własnej pracy,
• zmiany prawa oświatowego – podstawa programowa.
Ostatnia część artykułu już za tydzień! Zapraszamy!