Początek roku szkolnego to szereg zadań i obowiązków podejmowanych przez nauczycieli i dyrektorów w celu realizacji zadań statutowych oraz innych wynikających z przepisów prawa, polityki oświatowej państwa, priorytetów ministra i kuratora, czy kierunków ujętych w koncepcji pracy szkoły. Jednym z najważniejszych zadań nauczyciela i dyrektora jest realizacja podstawy programowej i jej monitorowanie.
Czym jest monitorowanie?
Monitorowanie jest procesem systematycznego zbierania i analizowania informacji ilościowych i jakościowych na temat wdrażanych projektów, programów, przedsięwzięć, procesów. Monitorowanie to inaczej sprawdzanie, systematyczne i zorganizowane obserwowanie osiąganej jakości pracy. Monitoring to także strategia zbierania informacji. Monitorowanie wymaga też, gromadzenia danych i ich interpretowania, wykrywania nieprawidłowości i ich korygowania.
Trzy płaszczyzny monitorowania
Monitorowanie przebiega w trzech płaszczyznach. Możemy ująć to na schemacie:
- zgodność ilości godzin prowadzonych zajęć z ramowymi planami nauczania
- liczba godzin realizowanych na poszczególnych przedmiotach i edukacjach,
- frekwencja uczniów,
- ilość finalistów, laureatów,
- ilość finalistów, laureatów
- ilość imprez i uroczystości szkolnych,
- liczba wycieczek,
- ilość uczniów w konkursach, olimpiadach,
- ilość zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań
MONITORING JAKOŚCIOWY
1.osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzone przez
a) wyniki egzaminów zewnętrznych
b) wyniki egzaminów próbnych
c) wyniki testów diagnozujących wiedzę i umiejętności
d) wyniki analiz ocen śródrocznych i rocznych
2.aktywność uczniów na lekcji,
3. pozaszkolna aktywność twórcza,
4. relacje interpersonalne uczniów,
5. dokonania wychowawcze nauczycieli,
MONITORING ORGANIZACYJNY:
wypełnianie zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej.
Zebranie rady pedagogicznej w sierpniu powinno zaowocować istotnymi działaniami, które można wykorzystać przy monitorowaniu wdrażania i realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Co na radzie pedagogicznej?
Prowadząc radę pedagogiczną warto omówić i przyjęć narzędzia do planowania i rozliczania realizacji minimalnej ilości godzin z danego przedmiotu i wszystkich przedmiotów w szkole na dany etap edukacyjny. Nauczyciel winien zaplanować realizację godzin na 32/33 tygodnie w ciągu roku. Łączna liczba godzin zaplanowanych na 33 tygodnie do realizacji w ciągu roku będzie nieco większa od minimalnej liczby godzin wskazanej prze MEN, co zapewni szkole bezpieczną ich realizację np. minimalna liczba godzin z matematyki wskazana przez MEN wynosi 385. Spójrzmy na przykład:
32 tygodnie x 4 godz. mat./tydzień = 128 godz. x 3 lata = 384 godz.
33 tygodnie x 4 godz. mat./tydzień = 132 godz. x 3 lata = 396 godz.
Dalsze zadania
1) Podjęcie decyzji o planowaniu realizacji minimalnej ilości godzin w roku szkolnym (za pomocą rozkładów materiału, klanów kierunkowych, planów wynikowych).
2) Zaplanowanie i obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli pod kątem realizacji treści z podstawy programowej (realizacja gł. umiejętności przedmiotowych i umiejętności szczegółowych z realizowanych treści danego przedmiotu), opracowanie lub modyfikacja /w zespołach / arkuszy obserwacji.
3) Zaplanowanie podsumowania realizacji podstawy programowej na koniec cyklu kształcenia (można za pomocą oświadczenie nauczyciela, które potwierdza, że cele i umiejętności określone w podstawie programowej w poszczególnych klasach w trzyletnim cyklu kształcenia zostały przez nauczyciela zrealizowane w ramach nauczanego przedmiotu) lub na podstawie krótkiego badania za pomocą ankiety, którą wypełniają nauczyciele.
4) W protokole rady pedagogicznej raz/dwa razy w roku umieszczenie zapisu dotyczącego podsumowania realizacji podstawy programowej.
5) zestawienie wniosków z realizacji podstawy programowej dokonywanej przez nauczycieli z wynikami egzaminów zewnętrznych i z wnioskami z prowadzonego nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie. Pamiętaj o wnioskach!
Należałoby pamiętać, że dyrektorzy szkół/przedszkoli w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego mają obowiązek monitorowania wdrażania przez nauczycieli nowej podstawy programowej, oceny stopnia opanowania przez uczniów określonej wiedzy i umiejętności, nadzorowania wdrażania wniosków wynikających z analizy opanowania umiejętności przez uczniów szkół i wychowanków przedszkola.
Halina Szymańska