Od 1 września 2017r. obowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658). Zadania i formy nadzoru pozostają bez zmian w porównaniu z przepisami wcześniejszymi.
Pojawiają się jednak pewne nowe elementy. Dyrektor ma obowiązek monitorowania działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innej statutowej szkoły i placówki. Tym samym monitorowanie uzyskało status formy nadzoru pedagogicznego. Monitorowanie powinno się zakończyć analizą pozyskanych informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki. Analizę wymienionych informacji należy wykorzystać w dalszej bieżącej pracy szkoły lub w kolejnym roku szkolnym. Dyrektor przygotowuje również plan obserwacji zajęć edukacyjnych.
Zmianie uległ także charakter ewaluacji zewnętrznej. Otóż będzie to proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę lub placówkę, mający na celu jedynie badanie a nie ocenę realizacji wymagań nakładanych na szkołę i placówkę zgodnie z Prawem oświatowym, a nie ocenę ich wykonania.
Rozporządzenie precyzuje pojęcia:
- ewaluacja zewnętrzna – należy przez to rozumieć ewaluację przeprowadzaną przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- ewaluacja wewnętrzna – należy przez to rozumieć ewaluację przeprowadzaną przez dyrektora szkoły lub placówki;
- ewaluacja całościowa – należy przez to rozumieć ewaluację zewnętrzną przeprowadzaną w zakresie wszystkich wymagań w Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017r. sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017r. poz. 1611)
- ewaluacja problemowa – należy przez to rozumieć ewaluację zewnętrzną przeprowadzaną w zakresie wybranych wymagań, o których mowa w cytowanym powyżej rozporządzeniu.
Na ewaluację zewnętrzną składają się następujące działania:
- zbieranie i analizowanie informacji o działaniach szkoły lub placówki w zakresie badanych wymagań;
- opisanie działań szkoły lub placówki w zakresie badanych wymagań;
- przygotowanie raportu z ewaluacji, który zawiera:
1) wyniki ewaluacji obejmujące opis działań szkoły lub placówki w zakresie badanych wymagań;
2) wnioski z ewaluacji.
Ewaluację zewnętrzną przeprowadza zespół wyznaczony przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Dyrektor szkoły lub placówki oraz organ prowadzący szkołę lub placówkę otrzymują zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej co najmniej 30 dni przed jej planowanym rozpoczęciem. Zawiadomienie zawiera jej termin i zakres.
W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających rozpoczęcie ewaluacji zewnętrznej w terminie określonym w zawiadomieniu może się ona rozpocząć w terminie 14 dni od dnia upływu terminu określonego w zawiadomieniu. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły lub placówki oraz organ prowadzący szkołę lub placówkę o zmianie terminu ewaluacji zewnętrznej.
Zespół lub osoba wyznaczeni do przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej przedstawiają na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem dyrektora, nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki – zakres i harmonogram ewaluacji.
Zakłada się, że przeprowadzenie w szkole lub placówce czynności ewaluacji zewnętrznej nie może zakłócać pracy szkoły lub placówki.
Czynności ewaluacji zewnętrznej przeprowadzane w szkole lub placówce nie powinny trwać dłużej niż 5 dni w ciągu kolejnych dwóch tygodni. Jeżeli ze względu na organizację pracy szkoły lub placówki nie jest możliwe przeprowadzenie czynności ewaluacji zewnętrznej w tym terminie, czynności te przeprowadza się w terminie 5 dni w ciągu kolejnych trzech tygodni.
Zespół lub osoba wyznaczeni do przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej:
1) uzgadniają z dyrektorem szkoły lub placówki przebieg ewaluacji i podejmowane w jej ramach czynności;
2) uzyskują od dyrektora szkoły lub placówki informacje o pracy szkoły lub placówki;
3) dokumentują czynności ewaluacji.
Osoby uczestniczące w ewaluacji zewnętrznej, w tym nauczyciele, uczniowie, wychowankowie i ich rodzice oraz przedstawiciele organizacji i instytucji współpracujących ze szkołą lub placówką, są wybierane przez zespół lub osobę wyznaczonych do przeprowadzenia ewaluacji.
Zespół lub osoba, którzy przeprowadzają ewaluację zewnętrzną, przed sporządzeniem raportu z ewaluacji, przedstawiają wyniki i wstępne wnioski z ewaluacji na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem dyrektora, nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może przerwać ewaluację zewnętrzną w przypadku powzięcia informacji o działaniach szkoły lub placówki mających wpływ na wiarygodność wyników ewaluacji. W przypadku przerwania ewaluacji zewnętrznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny niezwłocznie przekazuje dyrektorowi szkoły lub placówki oraz organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę pisemne powiadomienie o przerwaniu ewaluacji zewnętrznej i jego przyczynach.