Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2014 – 2020 został opracowany w wyniku prac powołanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zespołu ds. promocji i upowszechniania czytelnictwa, zgodnie z zapisami Paktu dla Kultury oraz „Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020”. W przygotowanie, a także koordynację dokumentu zaangażowane są trzy narodowe instytucje kultury: Biblioteka Narodowa, Instytut Książki oraz Narodowe Centrum Kultury.
Program obejmuje najważniejsze z obszarów powiązanych z czytelnictwem i obecnością książki na rynku: promocję i upowszechnianie czytelnictwa i książki wśród nieczytających, wspieranie wydawania wartościowej literatury i czasopism kulturalnych, szkolenie księgarzy oraz regulacje prawne dotyczące rynku książki.
Z badań Polskiej Izby Książek oraz niezależnych od nich innych badań Biblioteki Narodowej prowadzonych systematycznie od kilku lat wynika, iż zdecydowana większość (ok. 70 %) dorosłych Polaków w ciągu roku nie przeczytała żadnej książki! W 16% gospodarstw domowych nie ma żadnych książek. Kolejnych 15% posiada w domu tylko podręczniki szkolne i książki kupione na potrzeby dzieci. 80% domowych księgozbiorów zajmuje nie więcej niż 3 półki na książki.
Ale jednocześnie blisko 74% tychże nie czytających dorosłych uważa, że czytanie jest najbardziej wartościowym sposobem spędzania wolnego czasu!
Te badania mogą napawać optymizmem – dorośli zatem chcieliby aby dzieci i młodzież czytała.
I tu otwiera się możliwość dla szkół – zachęcić do czytania, upowszechnić ten sposób spędzania czasu, pokazać pożytki płynące ze słowa drukowanego (i internetowego – to także drukowane – tylko na innym materiale). Szkoły chcąc wykorzystać możliwości finansowe, jakie oferuje MEN na doposażenie bibliotek szkolnych w literaturę nie stanowiącą obowiązkowej lektury, muszą zrealizować liczne zadania wpisujące się w cele programu.
Jak wynika z zapisów Rozporządzenia Rady Ministrów z października szkoły powinny;
- zorganizować w ciągu roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo z udziałem uczniów;
- zapoznać rodziców w czasie spotkań w szkole z tematyką wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży;
- zrealizować w każdym oddziale jeden projekt edukacyjny z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej;
- dostosować organizację biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów – szczególnie w zakresie korzystania z niej w czasie ferii, wakacji oraz wypożyczania większej ilości książek na dłuższe przerwy w nauce;
- uwzględnić potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek np. poprzez zakup książek z odpowiednio powiększoną czcionką czy też w formie audiobooków.
Termin składania wniosków już minął – 31 października, ale realizacja wyżej wymienionych zadań to działania szkoły w najbliższym okresie.
W następnej części przypomnimy podstawowe informacje o metodzie projektu edukacyjnego – obowiązkowego w realizacji tegoż programu.