Język, który zmienia wszystko, koncentruje się na trzech obszarach: samoocenie, motywacji i zachowaniu uczniów – wszystkie te obszary są ze sobą wzajemnie powiązana i mają wielki wpływ na uczenie się.
Zdania, które poprawiają samoocenę
Ważne, aby były wypowiadane w sposób szczery i z zaangażowaniem oraz poparte odpowiednią mową ciała.
- Usuń niebezpieczeństwo porażki, jednocześnie podkreślając wyzwanie przed rozpoczęciem zadania
„Wiem, że to trudne, ale zrobiliście tak ogromne postępy. Chciałbym, żebyśmy teraz…”
- Promuj wcześniejsze doświadczenia uczenia się zakończonego sukcesem
„Ostatnio, kiedy miałaś problem, zrobiłaś tak…”
- Zdejmij z nich poczucie winy i bądź modelem uczenia się
„Przepraszam, nie wyjaśniłam tego dobrze…”
„Kto mi pomoże wyjaśnić to lepiej?”
- Unikaj pochwał ogólnych, zastąp je pochwałami natychmiastowymi, zróżnicowanymi, ciekawymi i konkretnymi
Stosuj komunikat „ja” – „Podobało mi się, kiedy…”, „Było mi naprawdę miło popatrzeć…”
- Pokazuj postępy na przestrzeni czasu:
„W zeszłym tygodniu nauczyłeś się…, a w tym tygodniu …”
„Mamy tyle dowodów na postępy, jakie zrobiłaś. Z czego jesteś najbardziej dumna?”
Zdania, które poprawiają motywację
Uczniowie potrzebują motywacji, ale motywacji do samodzielnej, niezależnej pracy. Jeśli są zmotywowani tylko w Twojej obecności, coś jest nie tak.
- Wykorzystuj lojalność, szacunek i wewnętrzną potrzebę bycia lepszym od rówieśników do motywowania uczniów.
„Koledzy potrzebują twoich umiejętności, aby poradzić sobie z tym wyzwaniem.”
- Zadziałaj przekornie
„Tego nie musicie dzisiaj zapamiętać”
- Przypomnij im o ich celach.
„Jak będziesz się czuła, kiedy osiągniesz swój cel?”
„Jaki był twój cel w tym zadaniu? Co robisz, aby go osiągnąć?”
„Wiem, że fajnie jest poplotkować i sprawdzić pocztę, ale teraz czas skoncentrować się na naszym zadaniu.”
Zadania, które poprawiają motywację i Dyscyplinę
Zaczęliśmy, więc skończmy: Planując lekcję, zostaw czas na zakończenie zadania, zamiast zakładać, że uczniowie „dokończą w domu”. Poczucie wypełnienia zadania jest ważne i sprawia, że uczniowie będą inaczej myśleć o swojej nauce, a twojej lekcji.
Nie powtórzę tego później.
To ważne.
Zdania, które poprawiają zachowanie
Krytykuj zachowanie, nie osobę: „Aniu, takie zachowanie jest do ciebie niepodobne.” „Twoje dzisiejsze zachowanie jest niepodobne do tego, co widzę zwykle.”
Daj uczniowi szansę i czas przedstawić swoją wersję zdarzenia: „Tomku, jaki jest problem i co możemy zrobić, żeby go rozwiązać?”
Zamiana ról: „Co byś zrobił na moim miejscu, żeby rozwiązać tę sytuację?”
Nazwij uczucia: „Michał, widzę, że się zdenerwowałeś, ale…”, „Wiem, czemu tak się stało, ale..”
Daj wybór: „Czy wolicie skończyć to zadanie teraz, czy w domu?”
Poprawa zachowania: „Jasiek. (Pauza) Co robisz? (Jeśli odpowiada, daj mu skończyć) A co powinieneś robić?” Działa bardzo dobrze na gadających uczniów, szczególnie, jeśli połączyć to z powolnym zbliżaniem się do ucznia, z którym rozmawiasz.
Komunikat „ja”: „Denerwuję się, kiedy uczniowie chodzą po klasie, ponieważ przeszkadza to nam wszystkim w nauce.”
Zauważ problem: „Rozumiem, że polecenie robienia czegoś nudnego może być irytujące, niestety dzisiaj musimy się tym zająć.”
Imię (pauza) polecenie (pauza) dziękuję: „Kuba (pauza) usiądź prosto (pauza), Dziękuję” i odejdź, dając do zrozumienia, że zakładasz, że polecenie zostanie wykonane (ale miej oczy z tyłu głowy aby upewnić się, że faktycznie tak się stanie
Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli: