Nie ma jednolitych, odgórnie narzuconych sposobów oceny efektywności działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ocenie może podlegać wiele zmiennych; może być to także dokonywane za pomocą różnorakich narzędzi czy metod, dlatego wskaźniki mogą być różne. Warto jednak już na etapie planowania pomocy ustalać, w jaki sposób i za pomocą jakiej miary skutki oddziaływań będą rozpoznawane.
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej sporządzana przez zespół służyć ma określaniu wniosków i zaleceń dotyczących dalszej pracy z uczniem, w tym określeniu, jakie formy, sposoby i okresy udzielania uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są najbardziej adekwatne do jego potrzeb.
Pytania, jakie warto sobie zadać:
1. Które z realizowanych sposobów i form pomocy były skuteczne i w jakim zakresie?
2. Które z realizowanych sposobów i form pomocy okazały się nieskuteczne. Dlaczego?
3. Które z zaproponowanych form pomocy nie została zrealizowana? Dlaczego? Jakie były przyczyny?
4. Jakie cele zostały osiągnięte w ramach pomocy?
5. Jakie cele nie zostały osiągnięte i jaka jest tego przyczyna?
6. Które z proponowanych form pomocy okazały się najistotniejsze i jak przyczyniły się do zmiany funkcjonowania ucznia?
7. Wskazówki i zalecenia co do dalszej pracy z uczniem.
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi
(np.) Język obcy
Powód (właściwe zaznaczyć)
q Zakończenie udzielania określonej formy pomocy
q Podsumowanie pomocy udzielanej w ciągu semestru pierwszego
q Na wniosek (czyj?)
Analiza udzielonej pomocy
Które z realizowanych form | Formy: praca indywidualna, praca w parach, praca w małej grupie, samodzielna praca pod kierunkiem nauczyciela. Sposoby: wszystkie prace pisemne, zadnia uczeń otrzymywał wydrukowane powiększoną czcionką. Otrzymywał pytania pomocnicze. Podkreślano w poleceniach słowa kluczowe. |
Które z realizowanych form | Brak systematyczności, Utrwalanie wiedzy i umiejętności w formie prac domowych nie przynosiło efektów, gdyż uczeń nie wywiązywał się ze swoich obowiązków. |
Których form lub sposobów pomocy nie realizowano? Jaka był przyczyna zaniechania? | Uczeń nie korzystał z przysługującego mu prawa do wydłużenia czasu podczas sprawdzianów i klasówek, gdyż przywilej ten traktował jako pewne „naznaczenie”. Uczeń – choć nie były to formy zalecane – wybierał sprawdzanie wiedzy i umiejętności w formie prac pisemnych – niechętnie odpowiadał, gdyż obawiał się ośmieszyć przed klasą. |
Które spośród założonych celów udało się zrealizować? | Wszystkie postawione cele udało się zrealizować |
Których celów nie udało się osiągnąć? Co było przyczyną? |
—————————————– |
Jakie metody pracy z uczniem zespół ocenia jako najskuteczniejsze? | Metody samodzielnych poszukiwań, pytań naprowadzających oraz metody aktywne z wykorzystaniem TIK |
W jakim zakresie nastąpił progres w rozwoju ucznia? | Uczeń chętnie przychodził poprawiać oceny. Z zaangażowaniem pracował na zadaniami, chętnie pracował w małej grupie. Stał się pewniejszy siebie, odważniejszy. |
W jakim zakresie nastąpił regres? Dlaczego? | Nie zaobserwowano |
Wnioski i wskazania do dalszej pracy: Należy kontynuować podjęte działania, a dodatkowo umożliwić uczniowi pisanie sprawdzianów na zajęciach dodatkowych, ponieważ wówczas chętnie korzysta z wydłużonego czasu i osiąga wyższe wyniki
____________________________________________
podpisy osób obecnych na spotkaniu podpis dyrektora
Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli: