Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub placówki, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
Klasyfikacja śródroczna to podsumowanie osiągnięć uczniów za okres od 1 września do dnia określonego w statucie szkoły (najczęściej tym dniem jest 31 stycznia każdego roku). W przepisach prawa oświatowego brak jest jednoznacznych sformułowań mówiących o tym, jak taka klasyfikacja ma przebiegać. Czyli klasyfikacja powinna przebiegać według schematu przyjętego w szkole. Rada pedagogiczna powinna odnieść się do wskaźników efektów kształcenia.
I znowu pojawia się problem, jakie wskaźniki efektów kształcenia przyjąć? Czy prawo coś na ten temat mówi? Każda szkoła może i powinna sama określić wskaźniki efektów kształcenia. Najczęściej tymi wskaźnikami są:
- Dane statystyczne dotyczące ocen z poszczególnych przedmiotów.
- Dane statystyczne ocen zachowania uczniów.
- Sukcesy uczniów w konkursach, olimpiadach, przeglądach, turniejach sportowych.
Na zebraniu poświęconym klasyfikacji należy, moim zdaniem, porównać wskaźniki aktualne ze wskaźnikami z lat poprzednich i wyciągnąć wnioski, co do efektów kształcenia w szkole. Należy, więc dyskutować o tendencjach, wskaźnikach natomiast nie wolno dyskutować o ocenach konkretnego ucznia.
W czasie zebrania klasyfikacyjnego rady pedagogicznej dyrektor przedstawia ogólne wnioski z prowadzonego nadzoru pedagogicznego oraz składa sprawozdanie z działalności szkoły.
Zebranie klasyfikacyjne musi zakończyć się podjęciem przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji (a nie uchwały zatwierdzającej wyniki klasyfikacji).