W dniu 9 sierpnia 2017 r. zostało podpisane rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1591), na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
W dniu 28 sierpnia 2017 r. zostało podpisane rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1643), na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943,z późn. zm.).
Zmiana dotyczy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532).
Jest ona dostosowana do uczniów kontynuujących naukę w klasach gimnazjalnych i innych typach szkół nie objętych obecnym systemem oświaty w Polsce.
Obydwa nowe rozporządzenia są spójne i wprowadzają zmiany w organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole, placówce.
1. Poszerzono zakres rozpoznawania czynników wpływających na funkcjonowanie ucznia.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu nie tylko indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, ale również czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną powinna również wynikać z zaburzeń zachowania i emocji.
3. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki uzgadnia z organizacjami pozarządowymi, instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny warunki współpracy.
4. Zajęcia socjoterapeutyczne zamieniono na zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne.
5. W przedszkolu dołożono jeszcze jedną formę pomocy psychologiczno – pedagogicznej – zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Jest ona przewidziana dla dzieci, które ze względu na trudności w funkcjonowaniu w przedszkolu, wynikające szczególnie ze stanu nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Dzieci objęte tą formą pomocy część zajęć będą realizowały indywidulnie a część razem z grupą. Objęcie ucznia tą formą wymaga opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej na podstawie wniosku przedszkola za zgodą rodziców.
6. W szkole do dotychczasowych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dodano:
– zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się
– zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne zamiast socjoterapeutycznych
– zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
– zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia (analogicznie jak w przedszkolu, dla uczniów, którzy ze względu na trudności w funkcjonowaniu w szkole nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych z klasą)
– warsztaty
7. Ustalono formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w placówce. Wśród nich są zajęcia: rozwijające uzdolnienia, rozwijające umiejętność uczenia się, specjalistyczne, związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, porady, konsultacje i warsztaty.
Godzina zajęć specjalistycznych, a więc: korekcyjno – kompensacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne, logopedycznych, innych o charakterze terapeutycznym trwa 45 min. (dotychczas trwały 60 min.)
9. Podkreślono wagę analizy i oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Do zadań dyrektora przedszkola, szkoły, placówki dodano planowanie i przeprowadzenie działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
10. Rozszerzono zadania, wychowawców, nauczycieli, specjalistów w przedszkolu, szkole, placówce, min. o: rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów, podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania, współprace z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym.
11. Dyrektor przedszkola, szkoły, placówki ma prawo wystąpić, za zgodą rodziców lub pełnoletniego ucznia, z wnioskiem do poradni psychologiczno – pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, u którego nie następuje poprawa funkcjonowania mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
Powyższe, najważniejsze zmiany wymagają dostosowania organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole, placówce, min.: aktualizacja wewnętrznej dokumentacji, prowadzenie nowych zajęć oraz poszerzanie kompetencji nauczycieli i specjalistów.