Standardy kontroli zarządczej
Przestrzeganie standardów kontroli zarządczej jest niezwykle istotne. Działaniami w ramach kontroli zarządczej należy objąć wszystkie obszary funkcjonowania jednostki.
Standardy zostały przedstawione w pięciu grupach odpowiadających poszczególnym elementom kontroli zarządczej:
– środowisko wewnętrzne;
– cele i zarządzania ryzykiem;
– mechanizmy kontroli;
– informacja i komunikacja;
– monitorowanie i ocena.
Środowisko wewnętrzne
Standardy w tym obszarze wyodrębniają cztery elementy, które mogą mieć istotny wpływ na realizację przez przedszkole celów i zadań:
– przestrzeganie wartości etycznych;
– kompetencje zawodowe;
– struktura organizacyjna;
– delegowanie uprawnień.
Przestrzeganie wartości etycznych
Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań. Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych, dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
Przykładowe działania:
– wdrożenie kodeksu etyki pracowników;
– wdrożenie kodeksu etyki pracowników niepedagogicznych;
– wdrożenie kodeksu etyki nauczycieli.
w/w kodeksy muszą być zgodne z obowiązującym prawem, uzupełniają statut przedszkola i regulamin rady pedagogicznej.
Kompetencje zawodowe
Należy zadbać, aby osoby zarządzające i pracownicy posiadali wiedzę, umiejętności i doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania. Trzeba również zapewnić rozwój kompetencji zawodowych pracowników i osób zarządzających.
Przykładowe działania:
– opracowanie regulaminu naboru pracowników samorządowych na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na stanowiska kierownicze urzędnicze:
– zarządzanie dyrektora w sprawie przeprowadzenia oceny okresowej pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych oraz kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
– opracowanie planu szkoleń pracowników.
Cele i zarządzanie ryzykiem
Wprowadzenie elementu zarządzania ryzykiem, jest bardzo istotnym aspektem w kierowaniu jednostką. Na co dzień bowiem dyrektor placówki podejmuje decyzje, które w mniejszym bądź większym stopniu narażone są na ryzyko i mogą z różnym natężeniem wpływać na funkcjonowanie jednostki. Ryzykiem jest możliwość wystąpienia określonego zjawiska, które może mieć negatywny wpływ na realizowane zadania bądź osiągane cele. Z kolei zarządzanie ryzykiem ma na celu zwiększanie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów i realizacji zadań i powinno być dokumentowane.
Na cele i zarządzanie ryzykiem składają się:
– misja;
– określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji;
– identyfikacja ryzyka;
– analiza ryzyka;
– reakcja na ryzyko.
Iwona Iwańska-Brzeszcz – uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli