Jego zadaniem jest szczegółowe omówienie i ocena stopnia osiągnięcia założonych celów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły. Zadania dyrektora z tym związane to przede wszystkim:
- Zawiadomienie wszystkich członków rady pedagogicznej o miejscu i terminie zebrania.
- Opracowanie i dostarczenie członkom rady proponowanego porządku (planu) zebrania.
- Przygotowanie projektów dokumentów, którymi rada ma się zajmować.
- Zobowiązanie nauczycieli do przygotowania odpowiednich wystąpień.
- Przygotowanie materiałowo-techniczne zebrania (zebranie materiałów, odpowiednie przygotowanie sali).
- Sprawne i zgodne z planem przeprowadzenie zebrania.
Podstawowe zadania, jakie należy uwzględnić, przygotowując zebranie rady pedagogicznej:
- Określ starannie i jasno cel oraz charakter zebrania.
- Zastanów się, które punkty są najważniejsze i absolutnie nie można ich pominąć, które są najtrudniejsze i może przy nich wywiązać się dyskusja. Zawsze zaczynaj od spraw prostych do załatwienia.
- Wyznacz ramy czasowe całego zebrania i postaraj się tych ram nie przekroczyć. Jeśli zebranie się przedłuża, zrezygnuj z niektórych punktów, przenieś je na inny termin, ale trzymaj się wyznaczonych ram czasowych.
- Możliwie dużo informacji postaraj się wizualizować.
- Przygotuj odpowiednie pomieszczenie, zaaranżuj w odpowiedni sposób przestrzeń (ustawienie „w podkowę”, „krąg” lub przygotowane miejsca do pracy grupowej).
- Zbierz i przygotuj odpowiedni sprzęt. Posegreguj materiały i wszystko to, co chcesz przedstawić.
- Pilnuj dyscypliny dyskusji, jeśli jest taka potrzeba, to określ lub przypomnij delikatnie, ale stanowczo, podstawowe zasady dyskusji: mówi tylko jednaj osoba, czas wypowiedzi jest ograniczony (nie więcej niż 2-3 minuty), głosu udziela prowadzący zebranie, każdy może się wypowiedzieć tylko raz, prowadzący ma prawo przerywać wypowiedzi nie na temat.
- Zdecydowanie kończ przedłużające się dyskusje albo propozycją kolejnego spotkania poświęconego tylko spornej sprawie, albo głosowaniem.
- Szanuj czas przybyłych osób. Nie rozgaduj się, unikaj jak ognia wynurzeń osobistych, nie oceniaj. Bądź osobą kompetentną, pewną swych racji, zdecydowaną.
- Pamiętaj, że po sposobie, w jaki prowadzisz naradę, jej uczestnicy ocenią, jak zarządzasz szkołą.