Nie każde stanowisko urzędnicze, na którym nie jest nikt zatrudniony od razu będzie do obsadzenia w tym trybie. Wolnym stanowiskiem urzędniczym jest bowiem jedynie stanowisko:
- na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie zostal przeniesiony pracownik samorzadowy zatrudniony na stanowisku urzedniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzedniczym, posiadajacy kwalifikacje wymagane na danym stanowisku
- na które nie zostal przeprowadzony nabór
albo
- na którym mimo przeprowadzonego naboru nie zostal zatrudniony pracownik (art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorzadowych).
Od procedury konkursowej możemy odstąpić najczęściej w czterech przypadkach:
- zatrudnienie ma nastąpić wyłącznie na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecności pracownika samorządowego (art. 12 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).
- stanowisko będzie obsadzone poprzez przeniesienie innego pracownika, w poniższych przypadkach:
a) awans wewnętrzny – przeniesienie na wyższe stanowisko pracownika, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki; możliwy tylko w ramach danej grupy stanowisk (art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych);
b) transfer z innej placówki – przeniesienie pracownika z innej jednostki, na jego wniosek lub za jego zgodą, w drodze porozumienia pracodawców (art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych).
c) zmiany organizacyjne – przeniesienie na inne stanowisko, odpowiadające kwalifikacjom pracownika, jeżeli ze względu na likwidację zajmowanego przez niego stanowiska nie jest możliwe dalsze jego zatrudnienie na tym stanowisku (art. 23 ustawy o pracownikach samorządowych).
Dobrą praktyka dyrektora powinno być opracowanie transparentnego regulaminu w oparciu o który proces rekrutacyjny będzie przeprowadzany.
W istocie większość regulacji dotyczących naborów opisuje ustawa o pracownikach samorządowych ale wewnętrzne regulacje w tym zakresie są również dopuszczalne prawem.
Pamiętać należy aby stosowny regulamin wprowadzić zarządzeniem dyrektora.
Co do zasady regulamin powinien określać następujące zagadnienia:
- skład lub sposób powoływania członków komisji rekrutacyjnej;
- zasady wyłania najlepszych kandydatur
- dokumenty, które musi złożyć osoba ubiegająca się o dane stanowisko
- istotne wymagania związane z poszczególnymi stanowiskami oraz opis stanowisk;
- sposób dostarczania do szkoły dokumentów aplikacyjnych
- postępowanie z dokumentami uzyskanymi przy przeprowadzaniu rekrutacji.
W związku z tym, że postępowanie ma charakter otwarty, ogłoszenie o wolnym stanowisku oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w placówce, w której jest prowadzony nabór.
Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:
- nazwę i adres jednostki;
- określenie stanowiska;
- określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne (tj. wymagania konieczne do podjęcia pracy na danym stanowisku), a które dodatkowe (tj. pozostałe wymagania, pozwalające na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku);
- wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;
- informację o warunkach pracy na danym stanowisku;
- informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%;
- wskazanie wymaganych dokumentów;
- 8. określenie terminu i miejsca składania dokumentów – termin ten nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie (art. 13 ust. 2 i ust. 2a ustawy o pracownikach samorządowych).
Pamiętajmy aby w procedurze naboru zostały przeprowadzone następujące działania:
KROK 1. Upubliczniamy informację o naborze.
KROK 2. Wybieramy pięciu najlepszych kandydatów.
KROK 3. Dokonujemy wyboru pracownika i sporządzamy protokół.
KROK 4. Upowszechniamy informację o wyniku naboru.
KROK 5. Zatrudniamy wybraną osobę.
Przestrzeganie powyższych zasad pozwoli nam na prowadzenie transparentnej i zgodnej z literą prawa polityki kadrowej szkoły.