Zasady zatrudniania w szkołach pracowników niepedagogicznych – cz.2

Kontynuujemy temat z zeszłego tygodnia, w środę Jacek Jagiełło pisał o zatrudnianiu pracowników niepedagogicznych. Poniżej druga część artykułu z 4 grudnia.

Nie każde stanowisko urzędnicze, na którym nie jest nikt zatrudniony od razu będzie do obsadzenia w tym trybie. Wolnym stanowiskiem urzędniczym jest bowiem jedynie stanowisko:

  • na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie zostal przeniesiony pracownik samorzadowy zatrudniony na stanowisku urzedniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzedniczym, posiadajacy kwalifikacje wymagane na danym stanowisku
  • na które nie zostal przeprowadzony nabór

    albo

  • na którym mimo przeprowadzonego naboru nie zostal zatrudniony pracownik (art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorzadowych).

Od procedury konkursowej możemy odstąpić najczęściej w czterech przypadkach:

  1. zatrudnienie ma nastąpić wyłącznie na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecności pracownika samorządowego (art. 12 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).
  2. stanowisko będzie obsadzone poprzez przeniesienie innego pracownika, w poniższych przypadkach:

a) awans wewnętrzny – przeniesienie na wyższe stanowisko pracownika, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki; możliwy tylko w ramach danej grupy stanowisk (art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych);

b) transfer z innej placówki – przeniesienie pracownika z innej jednostki, na jego wniosek lub za jego zgodą, w drodze porozumienia pracodawców (art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych). 

c) zmiany organizacyjne – przeniesienie na inne stanowisko, odpowiadające kwalifikacjom pracownika, jeżeli ze względu na likwidację zajmowanego przez niego stanowiska nie jest możliwe dalsze jego zatrudnienie na tym stanowisku (art. 23 ustawy o pracownikach samorządowych).

Dobrą praktyka dyrektora powinno być opracowanie transparentnego regulaminu w oparciu o który proces rekrutacyjny będzie przeprowadzany.

W istocie większość regulacji dotyczących naborów opisuje ustawa o pracownikach samorządowych ale wewnętrzne regulacje w tym zakresie są również dopuszczalne prawem.

Pamiętać należy aby stosowny regulamin wprowadzić zarządzeniem dyrektora.

Co do zasady regulamin powinien określać następujące zagadnienia:

  • skład lub sposób powoływania członków komisji rekrutacyjnej;
  • zasady wyłania najlepszych kandydatur
  • dokumenty, które musi złożyć osoba ubiegająca się o dane stanowisko
  • istotne wymagania związane z poszczególnymi stanowiskami oraz opis stanowisk;
  • sposób dostarczania do szkoły dokumentów aplikacyjnych
  • postępowanie z dokumentami uzyskanymi przy przeprowadzaniu rekrutacji.

W związku z tym, że postępowanie ma charakter otwarty, ogłoszenie o wolnym stanowisku oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w placówce,  w której jest prowadzony nabór. 

Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:

  1. nazwę i adres jednostki;
  2. określenie stanowiska;
  3. określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne (tj. wymagania konieczne do podjęcia pracy na danym stanowisku), a które dodatkowe (tj. pozostałe wymagania, pozwalające na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku);
  4. wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;
  5. informację o warunkach pracy na danym stanowisku;
  6. informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%;
  7. wskazanie wymaganych dokumentów;
  8. 8.      określenie terminu i miejsca składania dokumentów – termin ten nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie    (art. 13 ust. 2 i ust. 2a  ustawy o pracownikach samorządowych).

Pamiętajmy aby w procedurze naboru zostały przeprowadzone następujące działania:

KROK 1. Upubliczniamy informację o naborze.

KROK 2. Wybieramy pięciu najlepszych kandydatów.

KROK 3. Dokonujemy wyboru pracownika i sporządzamy protokół.

KROK 4. Upowszechniamy informację o wyniku naboru.

KROK 5. Zatrudniamy wybraną osobę.

Przestrzeganie  powyższych zasad pozwoli nam na prowadzenie transparentnej i zgodnej z literą prawa polityki kadrowej szkoły.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *