W konkursie udział wzięli rodzice z 266 przedszkoli i 412 szkół z całej Polski. Spośród wszystkich nadesłanych zgłoszeń wybranych zostało 97 finalistów, a następnie – 32 laureatów.
Konkurs realizowany był w dwóch modułach:
– skierowany do rad rodziców w szkołach podstawowych „Sześciolatek w przyjaznej szkole” – jak moja szkoła przygotowała się na przyjęcie sześciolatków do I klasy? .
– skierowany do rad rodziców w przedszkolach „Przyjaźnie z przedszkola do szkoły” – jak moje przedszkole współpracuje ze szkołą, by przejście dziecka z przedszkola do szkoły podstawowej było przyjazne?
W kontekście konkursu Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało wyróżnienia samorządom, które mają w pierwszych klasach największą liczbą sześciolatków – otrzymały tytuł „Samorząd na 6″.
Samorządy wybierane były w sześciu kategoriach. Zwyciężyły:
miasto wojewódzkie – Warszawa,
miasto na prawach powiatu – Sopot,
gmina miejsko – wiejska duża – Grodzisk Mazowiecki (województwo mazowieckie),
gmina miejsko – wiejska mała – Międzylesie (województwo dolnośląskie),
gmina wiejska – Raszyn (województwo mazowieckie),
gmina wiejska mała – Dobryszyce (województwo łódzkie).
Wszystkie nagrody zostały wręczone podczas gali finałowej w Galerii Porczyńskich w Warszawie ( i tam EDURADA była, aby Państwa o tym poinformować), która była podsumowaniem 16 gal regionalnych.
– Konkurs to pilotażowy projekt włączania rodziców w pokazywanie pozytywnych zmian w polskich szkołach. Pozwoli on na upowszechnianie dobrych lokalnych praktyk z poszczególnych szkół – powiedziała w swoim wystąpieniu na gali minister edukacji Krystyna Szumilas.
Zwycięzcom gratulujemy szczególnie, ale gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu. Duża popularność konkursu świadczy o tym, że zmniejszają się obawy przed posyłaniem sześciolatków do szkół. Tam, gdzie rodzice są autentycznymi partnerami szkoły, mającymi wpływ na to, co w szkole się dzieje, gdzie do współpracy przekonani są wszyscy w szkole i samorządzie a relacje oparte na wzajemnym zaufaniu, tam daje się zbudować klimat przyjazny dzieciom i ich rodzicom, sprzyjający uczeniu się.
Najczęściej słyszymy o problemach. Poznawanie dobrych praktyk pomaga budować własną szkolną społeczność zbudowaną wokół potrzeb dzieci.
To fakt, że na terenie samorządów, które nadawały wyjątkowe znaczenie otwieraniu szkół dla rodziców przyszłych uczniów i udzielaniu im wszechstronnej informacji o warunkach tam panujących, a także słuchaniu o ich obawach i oczekiwaniach, znacznie więcej rodziców, niż w innych samorządach, zdecydowało się posłać swoje sześcioletnie dzieci do pierwszej klasy. To pokazuje drogę, ale także potencjał współpracy z rodzicami. Warto poznawać dobre doświadczenia innych. A Państwo jakie macie w tym zakresie doświadczenia? Może o nich do nas napiszecie? Czekamy na Wasze przykłady!