Poprzednie części artykułu znajdą Państwo tutaj i tutaj.
Budowanie pozycji dyrektora w szkole jest procesem długotrwałym.
Uważam , że dyrektor szkoły powinien koncentrować się na tym, co się wydarza w szkole i na zewnątrz szkoły, a nie na swojej osobie; ponieważ życie szkoły jest odzwierciedleniem jego przywództwa, a wiec szkołę można identyfikować z dyrektorem. Jaki dyrektor taka szkoła.
Od dyrektora zależy atmosfera, jaka panuje w szkole. Jego pozytywne nastawienie, jego empatia, jego optymizm i odpowiedzialność zarażają innych, zarówno pracowników jak i uczniów.
Właściwa i sprawiedliwa motywacja, powoduje wyzwalanie w nauczycielach, ich dobrych stron w pracy. Z chęcią podejmują wtedy różne wyzwania i współpracują oni dla dobra szkoły.
Schludny i estetyczny wygląd połączony z miłym uśmiechem oraz kulturą osobistą emanują na innych i wpływają na podobne zachowania wśród nauczycieli oraz uczniów.
Dobry dyrektor rozwija swoje horyzonty myślowe, współpracuje z nauczycielami dla dobra szkoły. Jest otwarty na ciekawe propozycje i szanuje swoich pracowników.
Budowanie pozycji to ciągła i nieustanna walka o dobre relacje i prawidłowy rozwój szkoły.
Dlatego też dyrektorem powinien zostać człowiek, którego cechuje sumienność, odpowiedzialność i inteligencja. Zostać dyrektorem może każdy, kto spełnia warunki niezbędne do pełnienia tej ważnej funkcji. Lecz budowanie pozycji dyrektora, to dopiero trudna i nie wyjaśniona w swej całości sprawa. Ktoś może posiadać dużą wiedzę na ten temat lecz dopiero sprawstwo pełnienia tej funkcji pokazuje ludziom i samemu dyrektorowi , czy pasuje on na tym stanowisku, czy jest to dla niego za wysoka poprzeczka, nie do przeskoczenia.
Dlatego stanowisko dyrektora jest przygotowane dla ludzi odważnych, którzy potrafią zmierzyć się z sobą oraz z wymaganiami środowiska.
LITERATURA:
Wojtaszczyk Katarzyna, Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy uwarunkowania, procesy, pomiar; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012
Ewa Słomkowska – uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Eko-Tur