Pierwszą część artykułu znajdą Państwo tutaj.
Dyrektor szkoły, jako osoba przewodząca nauczycielom w szkole, w swojej pracy powinien skupić się na:
− określaniu kierunku, tzn. określaniu porywającej wizji i misji wiążących się z systemem wartości i z potrzebami klientów szkoły, przyczyniając się w ten sposób do tworzenia strategicznego planu działania;
− korelowaniu, tzn. tworzeniu struktur organizacyjnych, systemów oraz procesów operacyjnych, które są zgodne z wizją, a także misją szkoły i realizują potrzeby wszystkich; − uprawnianiu, tzn. delegowaniu odpowiedzialności na innych i tworzeniu sytuacji, w których nauczyciele mają coraz większe poczucie wpływu na to, co dzieje się w szkole poprzez partycypowanie w przywództwie.
Bez sporządzania planów dyrektorzy nie mieliby możliwości skutecznego organizowania pracy z ludźmi, przydzielania im określonych zadań zgodnie z zajmowanym stanowiskiem, kompetencjami i umiejętnościami. Z kolei znajomość zaplecza materialnego i technicznego daje szansę na realizację zaplanowanych działań zgodnie z wytyczonymi celami. Integracja wszystkich elementów procesu organizacji stwarza możliwość osiągnięcia sukcesu i realizacji celów na rzecz szkoły.
W literaturze możemy odnaleźć trzy istotne zasady organizacji pracy w szkole:
- Dobrze przemyślany statut – podstawa.
- Program – wytyczona droga do celu.
- Plan rozwoju – postęp, jakość, doskonałość.
Przedstawione zagadnienia są najbardziej charakterystyczne dla pracy dyrektora. Kierowanie szkołą jest procesem złożonym, obejmującym kształcenie uczniów, oddziaływania wychowawcze i opiekuńcze, współpracę z władzami oświatowymi środowiskiem lokalnym. Dyrektor przede wszystkim musi sprostać wymaganiom, jakie nakłada na niego zajmowane stanowisko, a więc kierowanie i reprezentowanie w środowisku placówki oświatowej, pełnienie funkcji przewodniczącego rady pedagogicznej, rady szkoły, pracodawcy. Musi być w pełni świadomy swoich zadań, kompetencji i odpowiedzialności.
W swojej codziennej pracy dyrektor powinien zadbać również o priorytety
w załatwianiu spraw i kontaktów z ludźmi oraz właściwe proporcje czasowe w realizowaniu poszczególnych zadań. Warto przygotować kalendarz podejmowanych działań i ważnych informacji. W efektywnej organizacji dnia pracy należy uwzględnić wiele czynników. Do najważniejszych należą: przegląd korespondencji, pism i innych dokumentów przychodzących, czas pracy własnej, zaplanowane spotkania z przedstawicielami grup społecznych, nauczycielami, uczniami, rodzicami i pozostałymi pracownikami.
Nie bez znaczenia pozostają cechy osobowości, jakimi powinien się wyróżniać dyrektor – dobry organizator. Wśród wielu do najważniejszych zaliczamy: opanowanie, odpowiedzialność, rzetelność, zaangażowanie, pracowitość, zdecydowanie, elastyczność, komunikatywność, otwartość, życzliwość i szacunek wobec ludzi oraz zdolność do wszechstronnego argumentowania i formułowania własnego zdania. Powinien również posiadać wiedzę zakresu organizacji i zarządzania w szkole. Jego pasja i pełna świadomość na temat każdego elementu złożonego systemu organizacji powinna wywierać wpływ na prawidłowe funkcjonowanie szkoły we wszystkich jej obszarach. Jakość pracy dyrektora ma ogromne znaczenie w sprawnym i konsekwentnym kierowaniu pracą zespołu nauczycieli.
Monika Strublewska – uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Eko-Tur