1 września 2019 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy Prawo oświatowe (Ustawa z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245).), która to wprowadza szerokie zmiany w organizacji i funkcjonowaniu szkół branżowych. Szkolnictwo branżowe będzie funkcjonowało przede wszystkim w oparciu o szeroką współpracę z pracodawcami i organizacjami pracodawców.
Reforma wprowadza szereg nowatorskich rozwiązań mających na celu zwiększenie efektywności kształcenia w poszczególnych zawodach, jak również pozwala na poszerzanie oferty edukacyjnej szkół branżowych, jednocześnie pozwalając na wprowadzanie autonomicznych rozwiązań przez szkoły.
Zmiany jakie szkoły branżowe będą wprowadzać od 1 września 2019r. dotyczą między innymi:
- Modyfikacji warunków wprowadzania zawodów do klasyfikacji zawodów.
- Organizacji kształcenia w branżowej szkole II stopnia oraz szkole policealnej, oraz warunków uruchamiania przez szkołę kształcenia w zawodzie.
- Wzmocnienia udziału pracodawców w kształceniu zawodowym, w tym w realizacji praktycznej nauki zawodu.
- Dla nauczycieli kształcenia zawodowego, wprowadzenie obowiązkowych szkoleń branżowych.
- Wzmocnienia nadzoru dyrektora szkoły nad jakością kształcenia prowadzonego u pracodawców.
- Możliwości odbywania przez uczniów staży zawodowych.
- Wprowadzenia obowiązku przystępowania przez uczniów do egzaminu zawodowego.
- Możliwości realizacji dodatkowych umiejętności w zawodach.
- Zasad dotowania publicznych szkół ponadpodstawowych prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe oraz branżowych szkół II stopnia.
- Zwiększenia dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia uczniów w zawodach deficytowych.
- Ujednolicenia pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu (20 godzin tygodniowo).
- Organizacji i funkcjonowania szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe.
Trzeba również wiedzieć, że jednym z podstawowych priorytetów realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020 jest:
„Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.”
Jednym ze sposobów tworzenia atrakcyjnej oferty programowej w kształceniu w szkołach branżowych jest bezsprzecznie wdrożenie organizacji pozwalającej na odbywanie przez uczniów staży zawodowych. Staże są ciekawą propozycją na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych w rzeczywistych warunkach pracy. Zastanówmy się teraz, na czym polegają, kto może w nich uczestniczyć i w jaki sposób wdrożyć staże zawodowe w realne funkcjonowanie szkół branżowych.
Ciąg dalszy za tydzień!