Dyrektor kieruje działalnością szkoły, dlatego jest zobowiązany i odpowiedzialny za prawidłowe planowanie wszystkich dziedzin życia w szkole. Planowanie rocznej pracy szkoły opiera się na przygotowaniu:
- planu pracy szkoły,
- programu wychowawczo-profilaktycznego,
- arkusza organizacyjnego,
- planu nadzoru pedagogicznego.
PLAN PRACY SZKOŁY
Na dany rok szkolny przygotowuje go dyrektor lub wyznaczeni przez niego pracownicy. Plan powinien być zaopiniowany przez radę rodziców lub radę szkoły i zatwierdzony przez radę pedagogiczną. Zawiera:
1) Kalendarz roku szkolnego – z wyszczególnieniem terminów rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, terminów ferii i dni wolnych od zajęć dydaktycznych, świąt państwowych, egzaminów zewnętrznych;
2) Zadania związane z systemem oceniania – terminarz rad klasyfikacyjnych, egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, terminy wystawiania projektów ocen/ocen, informowania rodziców o proponowanych ocenach;
3) Terminarz zebrań rad pedagogicznych – w tym rad szkoleniowych;
4) Terminarz zebrań z rodzicami;
5) Tygodniowy plan zajęć;
6) Plan pracy organów szkoły: Dyrektora, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców;
7) Szkolny Zestaw Programów Nauczania;
8) Szkolny Wykaz Podręczników.
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Realizowany na podstawie Art. 26.1. Prawo Oświatowe. Opracowany na okres trzech lat, uwzględniający ryzykowne zachowania. Poddawany ewaluacji.
ARKUSZ ORGANIZACJI SZKOŁY
To graficznie, liczbowo i osobowo wyrażona decyzja dyrektora szkoły dotycząca struktury organizacyjnej szkoły, struktury programowo-pedagogicznej oraz obsady kadrowej wszystkich głównych i całorocznych działań szkoły w kolejnym roku szkolnym (wg J. Pielachowskiego)
Arkusz organizacyjny określa w szczególności: wszystkie dane liczbowe dotyczące oddziałów, uczniów, nauczycieli, pracowników itd. Arkusz powinien być zatwierdzony, zgodnie
z obowiązującymi terminami. Integralną części arkusza są Szkolne Plany Nauczania
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Opracowanie i realizacja planu nadzoru pedagogicznego wynika z Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1658).
Forami nadzoru pedagogicznego są; ewaluacja, kontrola, wspomaganie i monitorowanie.
Planowanie pracy szkoły oprócz działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej dotyczy również innych ważnych aspektów.
- planowanie zadań związanych z polityką kadrową,
- planowanie działań dotyczących bezpieczeństwa i właściwych warunków nauki
i pracy (przeglądy stanów technicznych, szkolenia, próbne ewakuacje), - planowanie wieloletniego Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli,
- planowanie wydatkowania finansów (plany finansowe),
- planowanie promocji szkoły.
Gwarantem prawidłowego funkcjonowania szkoły jest dobrze opracowany
i systematycznie wdrażany plan pracy szkoły.
Iwona Bożym – uczestniczka kursu kwalifikacyjnego