1 września ukazało się rozporządzenie zmieniające dotychczasowe warunki prowadzenia nadzoru pedagogicznego. Na mocy nowych zapisów zniesiono dotychczasową ewaluację jako jedną z form nadzoru. Rezygnacja z ewaluacji i włączenie obszarów pracy szkoły do zakresu kontroli ma pozwolić na ocenę działalności szkół i placówek nie tylko pod kątem zgodności ich działania z przepisami prawa, ale też prawidłowości realizacji procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły i placówki. Kontrole planowe, tak jak dotychczas, będą prowadzone w wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Warto zatem przyjrzeć się, jakie obszary będą kontrolowane w roku szkolnym 2021/2022:
a) w szkołach ponadpodstawowych:
– „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych”;
b) w niepublicznych szkołach policealnych prowadzących kształcenie w zawodach z branży opieki zdrowotnej:
– „Zgodność z przepisami prawa organizacji kształcenia zawodowego w branży opieki zdrowotnej”;
c) w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych:
– „Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych”;
d) w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego:
– „Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”;
e) w szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych, w tym zorganizowanych w placówkach wskazanych w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe:
– „Organizacja kształcenia i wsparcia dla uczniów objętych kształceniem specjalnym w szkołach specjalnych”;
f) w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
– „Przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw”;
g) w publicznych szkołach podstawowych, prowadzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których podjęto zamiar likwidacji w roku 2020, 2021 lub 2022:
– „Zgodność z prawem procesu rekrutacji, przyjmowania i przenoszenia uczniów do innej szkoły w latach 2019-2021 oraz arkuszy organizacji pracy szkoły”.