Ludzki mózg uczy się cały czas, ale robi to zupełnie inaczej, niż oczekują tego szkoły. Nie jest narządem przystosowanym do reprodukowania informacji, ale do ich przetwarzania i do formułowania ogólnych reguł. Zmuszony do mechanicznej memoryzacji pracuje nieefektywnie i niechętnie. Aby skutecznie się uczyć, potrzebuje wielu przykładów. Dopiero gdy robi to, do czego został stworzony, w pełni uwalnia swój potencjał. Co ciekawe, uczniowie najintensywniej uczą się wtedy, gdy robią to nieświadomie lub w ogóle o tym zapominają. Dzieje się tak, gdy temat budzi fascynację, gdy osoba ucząca się wchodzi w rolę odkrywcy lub eksperymentatora, który może samodzielnie stawiać i sprawdzać hipotezy badawcze. Lekcja, na której nauczyciel podaje informacje, a uczniowie mają je reprodukować, odbierana jest zupełnie inaczej niż zajęcia, w trakcie których odkrywa się rządzące światem reguły i szuka odpowiedzi na intrygujące pytania. W mózgu ucznia-słuchacza aktywne są inne struktury neuronalne niż w mózgu ucznia-eksperymentatora.
Źródło i cały artykuł: http://www.kopernik.org.pl/orientuj-sie-w-nauce/20140/mozg-idzie-do-szkoly/