„Bliska współpraca rodziców z nauczycielami jest konieczna po to, żeby dziecko mogło żyć w zintegrowanych, a nie w dwóch odrębnych systemach”
Wojciech Eichelberg
Współczesna szkoła ma na celu budowanie partnerstwa rodziny i szkoły poprzez szerokie angażowanie rodziców w proces edukacji dziecka i życie szkoły. Założenia te nakładają na dyrektora każdej placówki, rodziców i nauczycieli wspólne określenie zasad współpracy, która satysfakcjonowałaby wszystkie podmioty i odpowiadała potrzebom rodziców i nauczycieli.
Rodzice i szkoła to instytucje spełniające funkcje wychowawcze, jednakże szkoła pełni funkcję jedynie wspomagającą rodziców. Umiejętna współpraca z rodzicami może ułatwić osiągnięcie pożądanych efektów wychowawczych, ma również znaczący wpływ na osiągnięcia dydaktyczne. Zarówno dzieci jak i nauczyciele powinni mieć wsparcie rodziców, jak również rodzice powinni móc liczyć na pomoc ze strony nauczycieli, dyrektora i specjalistów. Ścisła współpraca, wywiązywanie się z powierzonych ról pozwoli na spełnienie oczekiwań i wymagań względem siebie. Zarówno nauczycielom, jak i rodzicom zależy na dobrej współpracy, skierowanej na najpełniejszy i najlepszy rozwój dziecka w najlepszych warunkach. Początkiem wszystkiego jest stworzenie klimatu zaufania i zasad współpracy.
Jako wieloletni nauczyciel i wychowawca zdaję sobie sprawę, jak ważna jest rola rodziców w procesie edukacji dzieci. Jak ważne jest włączanie rodziców w prace szkoły, ich poparcie w działaniach nauczycieli i dyrektora. Szkoła i dom powinny mieć jeden wspólny cel. Wspólnota celu, jakim jest szeroko pojęte dobro dziecka wymaga synchronii, koordynacji i wzajemnego uzupełniania się.
Rodzice, uczniowie i nauczyciele tworzą środowisko szkolne. Dla każdego z wymienionych istnieje szereg przepisów regulujących prawa i obowiązki.
Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi uprawnienia, kompetencje i obowiązki rodziców w szkole są:
- Konstytucja RP,
- Prawo oświatowe
- Ustawa o systemie oświaty
- Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Konwencja o Prawach Dziecka
Rodzice będący integralnym podmiotem szkoły winni działać w ściśle określonych ramach prawnych. Ich prawa powinny być respektowane a obowiązki konsekwentnie wymagane przez szkołę. Jest to gwarantem dobrej współpracy i właściwego funkcjonowania szkoły. Czy tak właśnie jest w Waszych szkołach? Czekamy na Państwa komentarze…
Autorka: Grażyna Kowaleczko