Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dobry dyrektor – inteligencja emocjonalna

Dobry dyrektor – inteligencja emocjonalna

11:14 11-09-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Wicedyrektorzy , Zarządzanie Oświatą

Budowanie relacji nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Szacunek dla emocji współpracowników ułatwia stworzenie odpowiedniej atmosfery i poprawnych relacji, które rzutują na jakość pracy.

              Budowanie relacji nie jest tak łatwą sprawą, jak mogłoby się wydawać. W natłoku codziennych spraw, sytuacji trudnych, czy też problemów osobistych, łatwo można zapomnieć o normalnych, ludzkich zachowaniach, które pomogą nam zjednać sobie ludzi. A traktowanie podwładnych przedmiotowo, brak zainteresowania ich osobą również temu nie sprzyja. Znajomość psychiki współpracowników ułatwia stworzenie odpowiedniej atmosfery pracy i utrzymywania poprawnych relacji, które rzutują na jakość wykonywanej pracy.

Według mnie, dla nauczyciela szkoła to taki drugi dom. Spędzamy w niej znaczną część naszego życia, a nawet gdy kończymy pracę to często zabieramy ją do domu. Dlatego tak istotne jest, by uczynić to środowisko jak najbardziej przyjaznym. Aby nie kojarzyło się ono tylko z przykrym obowiązkiem, ale stało się miejscem, do którego przychodzimy z uśmiechem na ustach, pełni entuzjazmu wobec nowych wyzwań. Pomogą nam przy tym małe gesty. Zwykle zapytanie: „Co u Ciebie?”, okazanie zainteresowania sprawami innych, a czasem kilkuminutowa rozmowa o błahych sprawach. Buduje to ciepłą i przyjazną atmosferę, a także poczucie zaufania.

Stworzenie zgranego zespołu powinno być dla dyrektora jednym z priorytetowych zadań. Sama wizja lidera i zdolności zarządzana nie wystarczą, konieczni są ludzie, którzy w tę wizję wierzą i pomogą nam ją budować. Bez nich nie osiągnie się sukcesu. Dyrektor, który ma wiedzę, ma wizję, ale nie potrafi postępować z ludźmi, niewiele może zdziałać. Nawet najbardziej doskonałe pomysły będą mijały się z celem, jeżeli zespół, który ma je realizować, nie będzie w nie wierzył i ich nie zaakceptuje.

              Zdolność samodzielnego myślenia i pracy niezmiernie ważna jest
w dzisiejszej rzeczywistości, w której otoczeni jesteśmy przez nadmiar informacji. Kompetencja ta dotyczy nie tylko myślenia, ale także umiejętności selekcjonowania porządkowania i zarządzania informacjami z różnych źródeł. To także zdolności pozwalające na radzenie sobie z technikami wywierania wpływu. Ważne jest to, aby trzymać się swojej wizji i przekonań (oczywiście nie ślepo), i nie dać sobie wmówić, że wszystko robimy źle i to inni mają rację. Do tego potrzebna jest też umiejętność refleksji nad swoim postępowaniem.

              Zdolność dokonywania analizy i syntezy odnosi się do przetwarzania danych, które umożliwiają nam formułowanie wniosków i opinii. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego pełnienia obowiązków dyrektora szkoły jest wymagana prawem. Wśród wielu różnych aktów prawnych, w tym także nowelizacji ustaw
i rozporządzeń, a także ich interpretacji, niezwykle istotna jest umiejętność wyszukiwania potrzebnych dokumentów oraz ich analizowania. Znajomość prawa świadczy o profesjonalizmie, dbałości i dokładności dyrektora. Dobry lider powinien poddawać analizie nie tylko przepisy prawa, ale też własne postępowanie i wyciągać
z tego odpowiednie wnioski.

              Inteligencja emocjonalna to zbiór cech, zarówno odziedziczonych jak
i wypracowanych w procesie dorastania, które umożliwiają nam pełnienie danych ról społecznych. Cechy te można rozwijać i nad nimi pracować. Dyrektorzy szkół jako skuteczni przywódcy edukacyjni ulepszają placówkę poprzez to, kim są i jacy są, posiadają pewien zestaw cech, które pomagają im skupiać wokół siebie innych
i motywować ich do osiągania wysokich efektów.

              Moim zdaniem, oprócz wyżej wymienionych kompetencji dobry dyrektor powinien być sprawiedliwy, stanowczy, bezpośredni, konsekwentny w swoim działaniu i kontaktach z innymi, ale poza tym być przyjazny i okazywać poczucie humoru. To wszystko buduję charyzmę, więc niewątpliwie musi być też charyzmatyczny. Nie może kierować się emocjami i być nieobiektywny. Powinien być dostępny dla innych
i otwarty na dialog z drugą osobą. Dyrektor powinien przedkładać interes ogółu nad własne korzyści, ponieważ szkoła to przede wszystkim praca zespołowa, nie powinno tu być miejsca na „ja”, ale „my”.

Karolina Żebrowska - uczestniczka Kursu Kwalifikacyjnego Zarządzanie Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR

Karolina Żebrowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x