Otwartość i dobra komunikacja to cechy dobrego dyrektora-lidera. W zarządzaniu organizacją ważne jest nie tylko skuteczne rozwiązywanie bieżących problemów, ale także realne planowanie rozwoju placówki. Dobrą praktyką może być zatem przeprowadzenie bezpośrednich rozmów z pracownikami, podczas, których dyrektor może zapoznać się z planami rozwoju zawodowego pracownika, a także omówić z nim plan rozwoju szkoły. Aktywne słuchanie i efektywna komunikacja zapewni znalezienie wspólnej drogi.
Pracownicy chcą, aby dyrektor był ich mistrzem, doradcą, przewodnikiem, sprzymierzeńcem, przyjacielem, stale wyczulonym na potrzeby szkoły i ochronę ich osobistych interesów. Potrzebują indywidualnego kontaktu, szczerej i otwartej rozmowy. Dlatego więc współczesny dyrektor musi pamiętać o tym, że jest człowiekiem, który zarządza placówką, ale jednocześnie wpływa na zachowanie i postawy swych pracowników.
Dobry dyrektor szkoły powinien wyróżniać się:
- gruntowną wiedzą zawodową z zakresu edukacji powiązaną z dobrym przygotowaniem z zakresu zarządzania i organizacji,
- twórczą postawą oraz gotowością do ciągłego uczenia się, poszerzania swej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji,
- zdolnością tworzenia i realizacji autorskiej koncepcji działalności szkoły i perspektywicznej wizji jej rozwoju,
- wewnętrzną siłą na wprowadzanie zmian i efektywnością działań,
- umiejętnością porozumiewania się z ludźmi i precyzyjnego przekazywania właściwych informacji w odpowiednim czasie,
- konsekwencją w działaniu i dbałością o swój autorytet,
- umiejętnością kształtowania swojego wizerunku i medialnością,
- samodzielnością i niezależnością z uwzględnieniem dialogu, taktu, szacunku, życzliwości i partnerstwa,
- dogłębną znajomością siebie i swoich pracowników.
Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli: