Czy przedszkolak może być kreatywny i przedsiębiorczy? Część 1

Jednym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020 jest rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów.

Pojawia się pytanie – w jakim stopniu można odnieść to do edukacji dzieci w wieku przedszkolnym? Należy zacząć od sposobu rozumienia tych pojęć.

Kreatywność, to ogólnie mówiąc, niestandardowy, oryginalny sposób myślenia i działania, nie zawsze prowadzący do sukcesu, ale zawsze będący odzwierciedleniem pojawiających się pytań, poszukiwań i działań w różnych dziedzinach życia i nauki. Myślenie kreatywne jest warunkiem niezbędnym dla wdrażania innowacji, czyli zagospodarowywania nieodkrytych jeszcze, nowych przestrzeni rzeczywistości.

Zadaniem przedszkola będzie więc kształtowanie u dzieci postawy otwartości na nowe doświadczenia, zdolności ujawniania nowych, wartościowych pomysłów i rozwiązań, ciekawości poznawczej oraz gotowości do zmierzenia się z ewentualnymi problemami, które mogą się na tej drodze pojawić.

Przedsiębiorczość może być rozumiana jako zespół cech, potrzebnych do bycia w przyszłości człowiekiem przedsiębiorczym, potrafiącym dokonywać wyborów i podejmować decyzje. Przyswojenie wiedzy o podstawowych zagadnieniach ekonomicznych i finansowych, może przeciwdziałać bezradności i nieumiejętnemu poruszaniu się w panujących realiach gospodarczych oraz przyczynić się do kształtowania postawy świadomego konsumenta i obywatela. Brzmi poważnie…

Podsumowując, posiadanie kompetencji związanych z kreatywnością, inicjatywnością i przedsiębiorczością oznacza zdolność do wcielania swoich pomysłów w czyn. W kształtowaniu tych kompetencji u dziecka, istotne znaczenie mają działania zmierzające do rozwoju poczucia sprawstwa, co oznacza nabywanie umiejętności planowania swoich działań i konsekwentnej ich realizacji. Poprzez stosowanie odpowiednich metod pracy z dziećmi, np. metody projektu edukacyjnego, należy tworzyć takie sytuacje, które pozwolą dziecku uczestniczyć w różnorodnych wydarzeniach, programach i akcjach tematycznych, w których będzie miało możliwość samodzielnego działania wg. własnej koncepcji, a nie tej narzuconej przez dorosłych.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje potrzebę kształtowania u dziecka tych kompetencji poprzez realizację zadań, w których wzmacniane będzie poczucie wartości dziecka, jego indywidualności, oryginalności oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie, w których inicjowane będą sytuacje sprzyjające rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.

W naturalny sposób, z kreatywnością i przedsiębiorczością wiąże się rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji cyfrowych, które będzie polegało na rozwijaniu umiejętności korzystania z nowoczesnych źródeł i nośników informacji. Dziecko wprowadzane stopniowo i pod kontrolą w wirtualny świat, zyska możliwość stosowania technik informacyjnych podczas zabaw i zajęć oraz rozszerzy zakres odbioru rzeczywistości społecznej, przyrodniczej i kulturowej.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *