Szkoła stawia przed nauczycielami bardzo wysokie wymagania, zaliczamy do nich:
ciągłe doskonalenie zawodowe, nowoczesne metody pracy z uczniami, nieformalny wymóg posiadania przez nauczycielu wielu specjalizacji, ewaluacji własnej pracy, regularne dokonywanie samooceny czy grupowe planowanie działań mających wpływ na wspieranie psychologiczno-pedagogiczne uczniów.
Tylko i wyłącznie działanie w grupie umożliwia nam realizacje wyżej wymienionych wymagań.
Pani Danuta Elsner w swojej książce „Jak organizować wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli” zaznacza, że aby dokonywały się wewnętrzne zmiany w szkole, wymagane jest działanie zespołowe dzięki, któremu możemy osiągać lepsze wyniki co nie byłoby możliwe podczas indywidualnego nabywania wiedzy i różnego rodzaju umiejętności przez poszczególnych pracowników szkoły.
Poniżej przedstawione zostały korzyści indywidualne podczas pracy w grupie jak i korzyści zespołowe.
Korzyści indywidualne:
- odkrywanie indywidualnych możliwości poprzez uczestniczenie w zbiorowych przedsięwzięciach,
- wzbogacanie własnych doświadczeń na skutek obserwacji innych i współdziałania z nimi,
- uczestniczenie w zespołowym podejmowaniu decyzji,
- poszerzenie i pogłębienie posiadanej wiedzy dzięki poznaniu odmiennych punktów widzenia, opinii i poglądów.
Korzyści zespołowe:
- realizowanie takich zadań, którym nie podołałby pojedynczy człowiek,
- wykorzystywanie potencjału intelektualnego poszczególnych osób w procesie rozwiązywania złożonych problemów,
- integrowanie pracowników,
- łatwiejsze wdrażanie w życie wspólnie wypracowanych rozwiązań. [11]
Grupy zadaniowe nie są opcją, z której możemy skorzystać, są podstawą funkcjonowania dobrych placówek oświatowych a ich tworzenie jest bardzo ważne. Wykorzystujmy umiejętności i specjalizacje naszych nauczycieli, to pozwoli Wam jako dyrektorom swobodnie zarządzać i rozwijać Wasze placówki.
Maciej Przetakiewicz – uczestnik Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli