Grupy zadaniowe w Radzie Pedagogicznej: Podsumowanie

Grupy zadaniowe nie są opcją, z której możemy skorzystać, są podstawą funkcjonowania dobrych placówek oświatowych a ich tworzenie jest bardzo ważne.

Szkoła stawia przed nauczycielami bardzo wysokie wymagania, zaliczamy do nich:

ciągłe doskonalenie zawodowe, nowoczesne metody pracy z uczniami, nieformalny wymóg posiadania przez nauczycielu wielu specjalizacji, ewaluacji własnej pracy, regularne dokonywanie samooceny czy grupowe planowanie działań mających wpływ na wspieranie psychologiczno-pedagogiczne uczniów.

Tylko i wyłącznie działanie w grupie umożliwia nam realizacje wyżej wymienionych wymagań.

Pani Danuta Elsner w swojej książce „Jak organizować wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli” zaznacza, że aby dokonywały się wewnętrzne zmiany w szkole, wymagane jest  działanie zespołowe dzięki, któremu możemy osiągać lepsze wyniki co nie byłoby możliwe podczas indywidualnego nabywania wiedzy i różnego rodzaju umiejętności przez poszczególnych pracowników szkoły.

Poniżej przedstawione zostały korzyści indywidualne podczas pracy w grupie jak i korzyści zespołowe.

Korzyści indywidualne:

  • odkrywanie indywidualnych możliwości poprzez uczestniczenie w zbiorowych przedsięwzięciach,
  • wzbogacanie własnych doświadczeń na skutek obserwacji innych i współdziałania z nimi,
  • uczestniczenie w zespołowym podejmowaniu decyzji,
  • poszerzenie i pogłębienie posiadanej wiedzy dzięki poznaniu odmiennych punktów widzenia, opinii i poglądów.

Korzyści zespołowe:

  • realizowanie takich zadań, którym nie podołałby pojedynczy człowiek,
  • wykorzystywanie potencjału intelektualnego poszczególnych osób w procesie rozwiązywania złożonych problemów,
  • integrowanie pracowników,
  • łatwiejsze wdrażanie w życie wspólnie wypracowanych rozwiązań. [11]

Grupy zadaniowe nie są opcją, z której możemy skorzystać, są podstawą funkcjonowania dobrych placówek oświatowych a ich tworzenie jest bardzo ważne. Wykorzystujmy umiejętności i specjalizacje naszych nauczycieli, to pozwoli Wam jako dyrektorom swobodnie zarządzać i rozwijać Wasze placówki.

Maciej Przetakiewicz – uczestnik Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR, Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *