Jak zmienić lekcje historii nudne do obrzydzenia? Łamać schematy, pracować w grupie

Nauczyciele odpytują z dat, nie stawiają problemowych pytań, za rzadko korzystają z multimediów. Efekt? Młodzi nie lubią historii, tylko 5 proc. tegorocznych absolwentów wybrało ją na maturze. Trend ten próbują odwrócić: muzea, telewizja i YouTube.

Wysokie miejsca w rankingach szkół, dobra opinia o szkole wśród uczniów i ich rodziców, zmotywowani, chętni do pracy i nauki nauczyciele i uczniowie – takie są pragnienia każdego dyrektora szkoły. Nie jest to jednak proste do osiągnięcia. Na dobry wizerunek szkoły należy najczęściej pracować przez lata.
Jak tego dokonać?
Na naszym szkoleniu ekspert podpowie, w jaŻycie Indianki z XVII wieku jest kanwą wielu romantycznych historii. Jedną z nich – tę w wydaniu Disneya – z pewnością widzieli dzisiejsi licealiści. Bo gdy w warszawskim XXVII LO im. Tadeusza Czackiego Paweł Kudzia zapytał uczniów, czy znają Johna Smitha, jednym chórem odpowiedzieli: – Pocahontas!

Obie te postaci istniały naprawdę. Ale co mają wspólnego z polską „Solidarnością”? To Kudzia, twórca portalu Storyzhistory.pl, wykazał szczegółowo, opowiadając licealistom o polskich robotnikach, którzy w 1608 r. przybyli do Ameryki Północnej, a już w 1619 r. zorganizowali pierwszy strajk, by uzyskać prawo do głosowania w lokalnych wyborach.

– Nie opowiadam bajek. Włączyłem Google Street View i przeszedłem się po Jamestown. A tam na ulicach wiszą tablice upamiętniające te wydarzenia – opowiadał Kudzia. Od Pocahontas sprawnie przeszedł do życiorysów Ignacego Jana Paderewskiego i Tadeusza Kościuszki, a dalej do wydarzeń w Gdańsku w latach 80. XX wieku. Pokazywał uczniom nie tylko historyczne tablice, ale też znalezione w wirtualnych bibliotekach dokumenty i zdjęcia. Licealiści słuchali go z wypiekami na twarzach.

Źródlo i cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75478,16843089,Jak_zmienic_lekcje_historii_nudne_do_obrzydzenia_.html

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *