Kolejny etap przywracania funkcjonowania szkół i placówek w formule stacjonarnej od poniedziałku 18 maja staje się faktem.
MEN przygotowało kolejną nowelizację dwóch rozporządzeń regulujących po pierwsze: zasady czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, a po drugie:
szczegółowe rozwiązania, jakim muszą podporządkować się jednostki systemu oświaty w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania tych jednostek.
To właśnie te akty prawne będą podstawą przywracania funkcjonowania szkół do formuły stacjonarnej i odbywać się to będzie w stanie ciągłego zagrożenia epidemicznego.
Za cały proces uruchamiania na nowo szkół będą odpowiadali dyrektorzy tych jednostek.
Bardzo istotną sprawą w podejmowanych przez dyrektorów działaniach jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa epidemicznego uczniom, nauczycielom i pracownikom szkół.
Dyrektorzy zostali zobowiązani do opracowania i wdrożenia procedur bezpieczeństwa epidemicznego w oparciu o wytyczne MZ, GIS i MEN.
Trzeba przyznać, że jest to zadanie niełatwe, biorąc pod uwagę wytyczne bezpieczeństwa epidemicznego, organizacja funkcjonowania szkół musi być gruntownie zmieniona.
Oczywiście należy pamiętać, że udział uczniów w „odmrożonych zajęciach” jest dobrowolny i możliwy tylko za zgodą ich rodziców. Można więc domniemać, że w pierwszej fazie „odmrażania szkół” liczba uczniów nie będzie zbyt duża i tylko to pozwala mieć nadzieję, że spełnienie przez szkoły wymagań bezpieczeństwa będzie możliwe.
Do podstawowych zadań dyrektorów w tym okresie będzie należało:
- Zrekrutowanie w oparciu o deklaracje rodziców i wytyczne wyboru, odpowiedniej do możliwości szkoły liczby dzieci.
- Przygotowanie procedur bezpieczeństwa obowiązujących w szkole.
- Wdrożenie praktyczne tych procedur w życie.
- Przeorganizowanie pracy szkoły w zakresie klas I-III.
- Określenie zakresu treści nauczania, które będą realizowane na zajęciach w szkole oraz w formule online.
- Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
- Analiza realizacji podstawy programowej i ewentualne zmiany w szkolnym zestawie programów nauczania.
- Całościowe zabezpieczenie epidemiczne szkoły.
Dużo pracy czeka nie tylko dyrektorów szkół podstawowych – zmiany dotyczą również realizacji kształcenia w szkołach branżowych i liceach.
Od 25 maja br. szkoły podstawowe, licea, szkoły branżowe mają bowiem obowiązek organizowania konsultacji, w pierwszej kolejności dla uczniów przystępujących niebawem do egzaminów zewnętrznych. Konsultacje te będą odbywały się na terenie szkół, a dyrektorzy zobowiązani zostali do takiego zorganizowania tych konsultacji, aby dawały maksymalne bezpieczeństwo epidemiczne dla uczniów i nauczycieli.
W szkołach branżowych, w szczególności szkołach policealnych, dla semestrów najwyższych od 18 maja bieżącego roku, a dla absolwentów techników i branżowych szkół I stopnia od 25 maja przywrócona będzie możliwość odbywania praktycznej nauki zawodu.
Z dniem 25 maja uczniowie szkół branżowych będą mogli za swoją zgodą lub zgodą rodziców powrócić do odbywania praktyk u pracodawców i w gospodarstwach rolnych.
Przywrócona zostaje również możliwość odbywania szkoleń z zakresu nauki jazdy pojazdami silnikowymi w odniesieniu do klas III branżowych szkół I stopnia.
Jak widać szkoły czeka teraz czas wzmożonej pracy nie tylko dydaktyczno-wychowawczej ale również pracy nad właściwą organizacją tych placówek.
Myślę, że wszyscy powinniśmy wspierać wysiłki dyrektorów, nauczycieli i pracowników oświaty w trudzie powrotu do normalności.