Kiedy praca jest moją pasją…

Stawiajmy na Rozwój. Poszerzajmy swoje kompetencje i umiejętności. Wychodźmy naprzeciw swoim potrzebom. Realizujmy je. Jak? Poprzez bycie „Tu i Teraz”, poprzez budowanie zdrowych, wartościowych relacji. Z uczniami i kolegami z pracy. Bądźmy życzliwi dla siebie i innych. Kierujmy się w swoich działaniach serdecznością i empatią. Bądźmy uważni na drugiego człowieka. Tego małego i tego dużego. Sprawiajmy aby druga osoba czuła się przy nas ważna i wartościowa.

Praca zawodowa to nieodzowny element naszego dorosłego życia. Praca, w której czujemy się komfortowo, bezpiecznie, jesteśmy doceniani, przynosi wielką satysfakcję i radość. Co zatem robić by tak było?

Stawiajmy na Rozwój. Poszerzajmy swoje kompetencje i umiejętności. Wychodźmy naprzeciw swoim potrzebom. Realizujmy je. Jak? Poprzez bycie „Tu i Teraz”, poprzez budowanie zdrowych, wartościowych relacji. Z uczniami i kolegami z pracy. Bądźmy życzliwi dla siebie i innych. Kierujmy się w swoich działaniach serdecznością i empatią. Bądźmy uważni na drugiego człowieka. Tego małego i tego dużego. Sprawiajmy aby druga osoba czuła się przy nas ważna i wartościowa.

W życiu, jak i w pracy ważne jest zachowanie równowagi. Work Life Balance. Określmy swoje priorytety. Podzielmy je na: A – zadania pilne i ważne, B – zadania, które są albo pilne, albo ważne, C – zadania, które nie są ani pilne, ani ważne. Dostosujmy schemat pracy do własnych predyspozycji. Niektórym z nas najlepiej pracuje się rano, innym zaś późnym wieczorem. Jedni z nas są bardziej produktywni po dobrym treningu na świeżym powietrzu, inni – po krótkiej drzemce. Musisz poznać samego siebie i uzależnić sposób pracy od własnych upodobań i możliwości.

Stwórz swoją „Listę Spraw do Wykonania”.  Ona naprawdę pomaga organizować czas. Spisz to, co masz do zrobienia. Możesz dodatkowo ustawić sobie przypomnienia w telefonie. Tajemnicą robienia list jest umieszczanie na niej spraw możliwych do wykonania oraz ustalanie czasu, w jakim zostaną wykonane. Ważne też jest, żeby na liście nie było za dużo wypisanych zadań. Podziel listy na domowe, osobiste, zawodowe.

Nie wszystko naraz! Wielozadaniowość niekoniecznie jest dobra. Mnogość detali może rozproszyć Twoją uwagę – w efekcie końcowym wprowadzisz tylko chaos we własne życie, a niczego tak naprawdę nie zrobisz. Skup się na jednej rzeczy, gdy będziesz gotów, przejdź do kolejnej – w ten sposób zdecydowanie zwiększysz własną produktywność.

Delegowanie obowiązków. To też jest ważna umiejętność. Jeśli jesteś Zosią Samosią, licz się z tym, że masz mało czasu. Taka postawa może wynikać z tego, że potrzebujesz kontrolować rzeczywistość, wszystko wiedzieć, wszystko zrobić, nad wszystkim sprawować władzę. Tak naprawdę wewnątrz odczuwasz dużo niepokoju. Tłumienie go sprawia, że nie jesteś skuteczna, za to zdenerwowana, że czas ci ucieka. Delegowanie wcale nie jest oznaką słabości, raczej życiowej mądrości i zaufania do innych.

Nagradzaj się ! Ciesz się, że udało Ci się zmienić jakiś zgubny nawyk w dobry.

Dbaj o swoje Zdrowie psychiczne. Czyli o co? O swój dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny. Zdolność do rozwoju i samorealizacji. Poczucie własnej wartości i umiejętność czerpania radości z życia. Czyli jak? Zachowuj w zdrowiu i dobrej kondycji swoje ciało (ćwicz, dobrze się odżywiaj), dbaj o komfort psychiczny (wysypiaj się, dobrze organizuj czas, deleguj obowiązki – patrz wyżej) i utrzymuj prawidłowe relacje społeczne (kino i kawa z koleżanką? – koniecznie!)

 

 

Karina Pliszka

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *