… nie chcieli opuszczać jej murów, byli pełni zaangażowania podczas pracy na lekcji nawet, gdy natrafią na trudności i mimo różnego typu dysfunkcji, podejmowali stawiane przed nimi wyzwania. Twoje myślenie o planowaniu i organizowaniu pracy z uczniami powinno być skierowane na ogół dzieci, jak i na poszczególne jednostki. Masz kilka możliwości, aby sprawić żeby tak się stało.
- Zadbaj o odpowiednią atmosferę panującą w klasie każdego, która sprawi, że uczniowie z uśmiechem, z zaciekawieniem będą podejmować proponowane im działania. Naucz się żartować. Mów spokojnie, ale zdecydowanie, jeśli wydarzy się coś nieodpowiedniego. Moduluj głos, gdy chcesz dzieci czymś zaciekawić.
- Zaskakuj dzieci pomysłami na lekcje każdego dnia. Różnorodność metod, form pracy, zastosowanych pomocy sprawi, że dzieci z chęcią będą pracować.
- Wspieraj dzieci podczas pracy. Zachęcaj do podejmowania wysiłku, pomagaj w wykonywaniu zadań, np. mów od czego zacząć. Pokazuj, co zostało dobrze zrobione, wskazuj, co jeszcze można poprawić, udoskonalić, a nie koncertuj się tylko na wyłapywaniu błędów, które dyskredytują pracę. Doceniaj wysiłek włożony w wykonanie zadania.
- Bądź sprawiedliwy. Nie gań uczniów, których mniej lubisz, a darowujesz winę, tym, którzy zdobyli twoją sympatię.
- Nagradzaj dzieci w różnorodny sposób i za różne działania. Pozwól każdemu odnieść sukces. Nie tylko doskonałe czytanie czy liczenie może podlegać nagrodzie. Punktualność i obowiązkowość także powinny zostać dostrzeżone i docenione. Informuj dzieci za co będę nagradzane.
- Słuchaj uczniów. Miej czas dla nich, na przerwie, po lekcjach, aby wysłuchać relacji z uroczystości młodszego rodzeństwa czy rodzinnej wyprawy, ale także wtedy, gdy dzieci chcą powiedzieć o swoim pomyśle czy problemie. Najpierw wysłuchaj, co mają ci do powiedzenia, a dopiero potem reaguj, oceniaj.
- Nie oceniaj dzieci przy całej klasie, nie mów o drażliwych dla nich sprawach na forum. Rozmawiaj natomiast na osobności, albo wyjaśniaj problem w grupie osób związanych z daną sytuacją.
- Używaj komunikatów „ja”. Mów, co czujesz w zaistniałej sytuacji i odnoś się do problemu, który cię trapi. Szukaj razem z dziećmi rozwiązania problemu.
- Opracuj pomysł na klasę. Ustal, co będzie się w niej działo przez cały rok. Zaproponuj ofertę dodatkowych działań, które podejmiesz wraz z dziećmi, rodzicami. Nie koncentruj się tylko na zdobywaniu przez uczniów typowo szkolnych umiejętności.
- Uczyń z rodziców swoich sprzymierzeńców. Dzięki nim zrealizujesz wiele pomysłów, otrzymasz wsparcie w trudnych sytuacjach.
Czy metody stosowane w klasie sześciolatków mogą mieć przełożenie na działania podejmowane przez dyrektora szkoły w odniesieniu do nauczycieli? Czy motywowaniem dorosłych rządzą takie same lub podobne zasady? Jak wiele nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej z wieloletnim stażem, który staje się dyrektorem placówki może czerpać z dotychczasowych doświadczeń z pracy w klasie?
Więcej za tydzień!
Renata Mreńca – uczestniczka Kursu Kwalifikacyjnego Zarządzanie Oświatą organizowanego przez Instytut Kształcenia EKO-TUR