Początek roku szkolnego 2025/2026 przynosi istotne zmiany w planach nauczania i organizacji pracy szkół. Ministerstwo Edukacji wprowadziło nową podstawę programową, która obejmuje zarówno nowe przedmioty, jak i modyfikacje dotychczasowych zasad organizacyjnych, w tym dotyczących lekcji religii. Nowe przedmioty w planie nauczania:
Edukacja zdrowotna
- Od kiedy: od września 2025 r. w klasach IV–VIII szkoły podstawowej.
- Cel: kształtowanie kompetencji w zakresie dbania o zdrowie fizyczne, psychiczne, seksualne, społeczne i środowiskowe.
- Zakres treści: zdrowy styl życia, profilaktyka chorób, higiena, zdrowie psychiczne, relacje społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, wpływ środowiska na zdrowie, bezpieczeństwo w internecie, profilaktyka uzależnień.
- Kto będzie uczył: nauczyciele z przygotowaniem w zakresie edukacji zdrowotnej — najczęściej nauczyciele biologii, wychowania fizycznego lub pedagodzy po odpowiednich szkoleniach.
- Zmiana w stosunku do poprzednich lat: przedmiot zastępuje dotychczasowe „Wychowanie do życia w rodzinie” i obejmuje szerszy, interdyscyplinarny zakres.
Kto i czego będzie uczył
- Edukacja zdrowotna – prowadzona przez nauczycieli posiadających kwalifikacje w obszarze zdrowia, pedagogiki lub wychowania fizycznego. Wymagane jest ukończenie kursów lub studiów podyplomowych zgodnych z nową podstawą programową.
- Integracja treści – elementy edukacji zdrowotnej będą pojawiać się także w innych przedmiotach, np. biologii, WOS-ie, edukacji dla bezpieczeństwa czy wychowaniu fizycznym.
- Technika – doprecyzowano, że cele tego przedmiotu osiąga się głównie przez działania praktyczne (wcześniej zapis ten błędnie odnosił się do informatyki).
Zmiany w organizacji lekcji religii
Choć w rozporządzeniu o podstawie programowej nie ma szczegółowych zapisów o religii, równolegle wprowadzono zmiany w przepisach organizacyjnych:
- Religia i etyka – szkoły mają obowiązek organizować zajęcia z religii lub etyki na wniosek rodziców (w przypadku uczniów niepełnoletnich) lub samych uczniów (pełnoletnich).
- Łączenie grup – w przypadku małej liczby chętnych możliwe jest łączenie uczniów z różnych klas lub nawet szkół w grupy międzyoddziałowe.
- Ocena z religii/etyki – nadal jest umieszczana na świadectwie, ale nie wlicza się do średniej ocen (zgodnie z wcześniejszymi zmianami).
- Dobrowolność – udział w lekcjach religii lub etyki jest dobrowolny, a rezygnacja wymaga pisemnego oświadczenia.
Co to oznacza dla szkół i rodziców
- Dla nauczycieli: konieczność zapoznania się z nową podstawą programową edukacji zdrowotnej i ewentualne uzupełnienie kwalifikacji.
- Dla rodziców: możliwość świadomego wyboru między religią a etyką oraz większy nacisk na edukację prozdrowotną dzieci.
- Dla uczniów: szersze spojrzenie na zdrowie – nie tylko w wymiarze fizycznym, ale też psychicznym, społecznym i środowiskowym.
Nowy rok szkolny to krok w stronę bardziej kompleksowej edukacji, która odpowiada na współczesne wyzwania zdrowotne i społeczne. Wprowadzenie edukacji zdrowotnej jako obowiązkowego przedmiotu oraz zmiany w organizacji lekcji religii mają na celu lepsze przygotowanie uczniów do świadomego, odpowiedzialnego życia.

