Reforma oświaty wraz z nadchodzącym rokiem szkolnym wprowadza liczne zmiany w przepisach, nową strukturę szkolnictwa oraz nowe wymagania. Trudne zadania stoją przed dyrektorami, którzy w okresie przejściowym będą musieli pogodzić niektóre dotychczasowe rozporządzenia z nowymi.
Nową regulacją jest nowa podstawa programowa, która zgodnie z art.4 pkt 24 ustawy z 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe ,jest obowiązkowym zestawem celów kształcenia i treści nauczania. Przedstawia umiejętności opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego oraz zadań profilaktyczno-wychowawczych szkoły. Umożliwia ustalenie kryteriów ocen szkolnych, wymagań egzaminacyjnych, a także wskazuje warunki i sposób realizacji podstawy programowej .
Główne założenia nowej podstawy programowej to:
- Powrót do spiralnego układu treści nauczania, tj. powtarzanie i utrwalanie materiału na kolejnych etapach nauczania,
- Ocenianie wychowawczej i profilaktycznej funkcji szkoły poprzez rozszerzenie zadań profilaktyczno-wychowawczych,
- Zastąpienie integracji korelacją przedmiotową w ramach przedmiotów humanistycznych , przyrodniczych i ścisłych począwszy od klasy V sp,
- Nauczanie przedmiotowe od klasy V SP,
- Wzmocnienie edukacji w zakresie nauki języków obcych nowożytnych, włączenie drugiego języka w szkole podstawowej,
- Możliwość kształcenia dwujęzycznego, począwszy od klasy VII SP, z kontynuacją w szkole ponadpodstawowej,
- Uwzględnienie technologii TIK na poszczególnych przedmiotach,
- Wprowadzenie nauki programowania , począwszy od edukacji wczesnoszkolnej,
- Szersze uwzględnienie problematyki edukacji dla bezpieczeństwa, w tym ratownictwa medycznego,
- Stworzenie większych możliwości realizacji podstawy programowej metodą projektu, rozwijania umiejętności pracy zespołowej uczniów , rozwiązywania problemów.
Do szkoły podstawowej podstawa programowa wprowadza nowe przedmioty:
- Geografię, biologię, chemię i fizykę-odpowiednio od V klasy
- Doradztwo zawodowe –od klasy VII, niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z doradztwa zawodowego będą realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program powinien zawierać treści dotyczące informacji o zawodach , kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwości zdobycia kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.
Bardzo ważnym jest uświadomienie, że każdy nauczyciel podczas zajęć z uczniami jest zobowiązany realizować podstawę programową, a nie podręcznik, który jest jedynie pomocą dydaktyczną .
W związku z wdrażaniem nowej podstawy programowej pojawia się wiele zadań, które spoczywają na dyrektorze.
Zmian wymagają statuty, które należy zaktualizować nie dłużej niż do 30 listopada 2017.
W przedszkolu zaktualizujmy zapisy dotyczące celów i zadań przedszkola wynikających z przepisów prawa, sposobów realizacji zadań przedszkola, zakresów zadań nauczycieli, w tym współdziałania nauczycieli z rodzicami, planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej, prowadzenia obserwacji pedagogicznej i dokumentowania tychże , oraz organizację przedszkola.
Aktualizując statuty szkoły publicznej zwróćmy uwagę na zapisy dotyczące:
- Celów i zadań szkoły wynikających z nowej podstawy programowej oraz sposób ich wykonania, z uwzględnieniem programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły,
- Organizacji pracy szkoły, w tym oddziałów dwujęzycznych,
- Zakresu zadań nauczycieli, sposób i form wykonywania tych zadań
- Szczegółowych warunków i sposobów oceniania wewnątrzszkolnego uczniów,
- Organizacji pracowni szkolnych
- Organizacji dodatkowych zajęć dla uczniów
- Organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
- Organizacji biblioteki szkolnej, w tym gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych, warunki i zakres współpracy biblioteki z uczniami, nauczycielami i rodzicami,
- Organizacji formy współpracy szkoły z rodzicami,
- Zapisów uwzględniających zmiany w innych aktach prawnych
Obowiązkowo pamiętajmy o upowszechnieniu wdrożonych zmian w statucie, w sposób przyjęty w danej szkole (np. przez umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły).
Ciąg dalszy za tydzień!