Witamy w nowym roku szkolnym

Z przyjemnością oddajemy Państwu teksty specjalnego wydania, przygotowane przez naszych najlepszych ekspertów z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Zaczynamy tym razem nietypowo.

Z przyjemnością oddajemy Państwu teksty specjalnego wydania, przygotowane przez naszych najlepszych ekspertów z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Zaczynamy tym razem nietypowo.

W poniedziałek zapraszamy do lektury tekstu Bogdana Żerkowskiego. Autor w sposób uporządkowany omawia wszystkie czynności dyrektora szkoły związane z organizacją roku szkolnego 2013/2014. Artykuł ten w mojej opinii może być bardzo przydatnym drogowskazem w gąszczu przepisów i częściowo nowych obowiązków.

Każdy uczeń, nauczyciel i dyrektor rozpoczyna nowy rok szkolny pełen nadziei na sukces. Czym on jest i gdzie leży do niego klucz? Na to pytanie odpowiada Wojciech Turewicz, wskazując na wagę szczegółów, które, choć drobne, niejednokrotnie decydują o powodzeniu przedsięwzięcia.

Nie zapominamy także o rodzicach. Karolina Isio-Kuprińska, znakomity wykładowca Instytutu Kształcenia Eko-Tur, prywatnie matka czworga dzieci, podpowie, w jaki sposób pomóc świeżo upieczonemu uczniowi przetrwać pierwsze dni w szkole. Czas ten dla naszych pociech jest bowiem symptomatyczny – ekscytujący i stresujący zarazem.

Czwartek rezerwujemy na artykuł Artura Foremskiego. Dyrektor Instytutu Kształcenia sam niedawno przeżywał napięcie towarzyszące ewaluacji zewnętrznej, w której temu swoistemu audytowi poddana zastała także Edurada. Dziś jest gotów dzielić się własnym doświadczeniem z tymi, którzy w tym roku szkolnym zostaną poddani kuratoryjnej ocenie. Doświadczenie Grupy Eko-Tur pokazuje, że wnioski z raportu końcowego mogą być nie tylko krzepiące, ale także stanowić rzeczywisty impuls do dalszego rozwoju.

Tydzień zamykamy tekstem Ewy Biernackiej, poświeconym innowacjom pedagogicznym. Nasza ekspertka przekonuje nauczycieli i dyrektorów szkół o tym, że warto podejmować wyzwania, które stawia przed nami współczesność, uruchamiać własne pokłady kreatywności oraz w sposób aktywny zmieniać szkolną rzeczywistość, realizując innowacyjne pomysły.

Ja w swojej pamięci mam ciągle żywy przykład płynący z warszawskiego Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Grono pedagogiczne tej szkoły z powodzeniem realizuje ponad dwadzieścia innowacje pedagogiczne! Polska szkoła może więc wyglądać inaczej. Prawdziwe zmiany zaczynają się zawsze od dołu.

Na koniec pozostaje mi jeszcze raz wszystkim uczniom, nauczycielom, rodzicom i dyrektorom szkół życzyć w imieniu redakcji wielu sukcesów w nowym roku szkolnym.