Efektem współpracy rodziny i szkoły powinna być integracja obu środowisk wychowania, w sferze organizacyjnej i merytorycznej. Od stopnia scalenia obu środowisk wychowawczych zależy jakość współpracy. Podejmując się trudnego zadania, jakim jest stworzenie optymalnego programu współpracy z rodzicami, musimy mieć na uwadze wstępne nastawienie rodziców do tego rodzaju działań. Aktualnie w relacji nauczyciel – rodzic niezwykle ważne jest partnerstwo i wspólne dbanie o wszechstronny rozwój ucznia. Stałe i prawidłowe kontakty nauczyciel rodzic mogą przynieść pozytywne efekty zarówno nauczycielom, rodzicom a przede wszystkich uczniom.
Korzyści dla ucznia:
- świadomość obustronnego zainteresowania dzieckiem, jego nauką, rozwojem, wychowaniem, problemami;
- poczucie dopilnowania i kontroli;
- możliwość bieżącego rozwiazywania trudności;
- gotowość i łatwość dzielenie się swymi problemami;
- przekonanie o mądrości dorosłych;
- przekonanie o trosce i odpowiedzialności dorosłych za jego los.
Korzyści dla rodzica:
- poznawanie własnego dziecka w sytuacjach szkolnych;
- poznanie szkoły jako instytucji kształcącej jego dziecko;
- poznanie nauczycieli jako osób bezpośrednio wpływających na rozwój dziecka;
- pokonanie lęków, uprzedzeń (jako efektu pejoratywnych doświadczeń z okresu szkolnego);
- odrzucenie stereotypowych i negatywnych nastawie i przekonań;
- poznanie zespołu klasowego;
- bezpośrednie uczestnictwo w funkcjonowaniu klasy, szkoły;
- możliwość wpływania na pracę szkoły, klasy, nauczyciela;
- możliwość odpowiedzialnego wychowywania i kształcenia własnego dziecka.
Korzyści dla nauczyciela:
- poznanie rodziców ucznia, domu, zwyczajów, kultury;
- pełniejsze poznanie ucznia;
- zwiększenie przestrzeni oddziaływań wychowawczych;
- przekazanie niektórych zadań wychowawczych rodzicom;
- integracja zespołu klasowego;
- łatwość organizowania i realizowania zadań dydaktycznych i wychowawczych;
- łatwość egzekwowania przyjętych reguł;
- poczucie komfortu psychicznego;
- akceptacja, zrozumienie, aktywność uczniów i rodziców (Koźmiński, 2001, s.13-14).