- Przeciętnie w każdej klasie jest osoba która, doświadcza bullyingu regularnie, przynajmniej raz w tygodniu.
- Jednocześnie, niemal co czwarty uczeń (24 proc.) deklaruje wysokie bądź bardzo wysokie poczucie osamotnienia.
- Raport przygotowano w ramach projektu „Przerwij krąg przemocy”. W poniedziałek, 7 kwietnia, wystartowała rekrutacja dla szkół do jego drugiej edycji.
Badanie potwierdza, że przemoc rówieśnicza w szkołach ponadpodstawowych przybiera przede wszystkim formę przemocy psychicznej. Najczęstsze przejawy to nieprzyjemne żarty i kpiny – doświadcza ich 23,5 proc. uczniów, rozpuszczanie plotek i kłamstw – 19,5 proc., a także wykluczanie z grupy – 18 proc. Przemoc fizyczna, choć rzadsza, także występuje, jednak psychologiczne skutki dręczenia są równie poważne, niezależnie od jego formy.
– Przemoc rówieśnicza stanowi dziś poważny problem w polskich szkołach. Dostrzeżenie jej śladów, szczególnie, gdy przybiera formę przemocy psychicznej, wymaga szczególnej uważności i troski od dorosłych. Często towarzyszy jej poczucie izolacji, dlatego warto zwracać uwagę na zmiany w zachowaniu młodych ludzi, w ich codziennym funkcjonowaniu w szkole i poza nią. Dużą rolę do odegrania mają tu zarówno rodzice czy opiekunowie, jak i nauczyciele. Wierzę, że dzięki naszemu wspólnemu zaangażowaniu jesteśmy w stanie ograniczać ryzyko występowania przemocy rówieśniczej. Do tego jednak potrzebna jest świadomość i narzędzia, które oferujemy w ramach projektu – mówi Piotr Lipa, członek Rady Fundacji UNIQA.
Potrzeba dobrze zaplanowanego programu wychowawczo-profilaktycznego
Ministerstwo zaznaczyło, że systemowym narzędziem szkoły powinien być dobrze zaplanowany program wychowawczo-profilaktyczny, którego głównym celem jest „kształtowanie właściwych postaw uczniów i przyjaznego klimatu szkoły”.
Program ten obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Środowisko szkolne przygotowuje go „na podstawie przeprowadzanej corocznie analizy wyników obowiązkowej diagnozy potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka”. Jak dodał resort, realizowany w każdej szkole program powinien uwzględniać działania mające kształtować zasady współżycia społecznego i tolerancji.
„Zadaniem szkoły jest budowanie partnerstwa i dobrych relacji między rodzicami, nauczycielami i uczniami, a także wskazywanie młodemu człowiekowi sposobów przeciwstawiania się przejawom nietolerancji i dyskryminacji” – zaznaczyło MEN.
W badaniu wzięło udział 18 590 uczniów z 96 szkół, które przystąpiły do projektu „Przerwij krąg przemocy” w 2024 r. i wdrożyły system do rozwiązywania problemów z bullyingiem. Jak tłumaczą autorzy raportu, „jest to o tyle istotne dla wyników badania, że kadry pedagogiczne tych szkół charakteryzują się świadomością istnienia i wagi problemu bullyingu”. Anonimowe kwestionariusze były wypełniane na koniec semestru zimowego w roku szkolnym 2024/2025. (PAP)
Czytaj więcej na temat raportu: https://mojebankowanie.pl/informacje-prasowe/informacje-prasowe-ubezpieczenia/przemoc-rowiesnicza-w-szkolach-ponadpodstawowych-nowy-raport-uniwersytetu-swps-resql-i-fundacji-uniqa