Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy) przystępują do egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Dostosowania na egzaminie ósmoklasisty Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego. Dyrektor dostosowuje odpowiednio warunki na podstawie dokumentów, wskazań rady pedagogicznej i po uzyskaniu zgody rodziców. Rodzaje dostosowań:
Określając warunki i formę, w jakich uczeń mający specjalne potrzeby edukacyjne może przystąpić do egzaminu gimnazjalnego, rada pedagogiczna powinna wziąć pod uwagę: – treść opinii, orzeczenia lub zaświadczenia i zalecenia zawarte w tych dokumentach – wiedzę o sposobie funkcjonowania ucznia w szkole i jego faktycznych potrzebach edukacyjnych – możliwości dostosowań do konkretnych dysfunkcji opisane w komunikacie CKE Możliwe dostosowania np.: arkusze dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych – zgłaszane poprzez aplikację elektroniczną (O..-2,4,5,6.7,8) arkusze uzgadniane z OKE – dostosowane do potrzeb : – cudzoziemców (pierwsza i druga część egzaminu) Uwaga! – możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego przez cudzoziemców na pierwszej i drugiej części egzaminu ósmoklasisty – uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym (O..-Q) – uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (np.; O..-2/4) Możliwe dostosowania – cd – przedłużenie czasu trwania egzaminu, – nieprzenoszenie odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi, – zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze, gdy zaburzenia pisma uniemożliwiają jego odczytanie, – korzystanie z pomocy członka zespołu nadzorującego, który przed rozpoczęciem egzaminu odczytuje teksty liczące 250 słów lub więcej stanowiące podstawę zadań z języka polskiego –możliwe tylko w przypadku głębokiej dysleksji (na stronie tytułowej arkusza będzie informacja o tym, czy taki tekst jest w arkuszu) – dostosowane kryteria oceniania – korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który czyta i/lub pisze za ucznia albo pomaga mu się koncentrować przez cały czas trwania egzaminu; konieczne zamówienie arkusza dla nauczyciela wspomagającego (konieczne nagrywanie przez cały czas trwania egzaminu) -płyta CD z dostosowanym nagraniem do arkuszy z języka obcego z wydłużonymi przerwami (przyznawana automatycznie przy zamawianiu arkuszy dostosowanych i arkuszy nauczycieli wspomagających; zamawiana w OKE dla uczniów niepełnosprawnych ruchowo, z afazją i z zaburzeniami komunikacji) Możliwe dostosowania kryteriów
Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej (indywidualnej) sali jest dostosowaniem tylko w przypadku uczniów: – niedostosowanych społecznie – znajdujących się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej – z trudnościami adaptacyjnymi – cudzoziemców Ze względów organizacyjnych i proceduralnych w oddzielnej sali powinni zostać umieszczeni: – dyslektycy piszący w wydłużonym czasie, – dyslektycy, którym czyta się teksty liczące 250 słów lub więcej, – uczeń lub uczniowie piszący na komputerze, – uczeń lub uczniowie zdający ten sam język i odsłuchujący taką samą płytę, – uczeń pracujący z nauczycielem wspomagającym. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, egzamin ósmoklasisty może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła, np. w domu ucznia. |
Egzamin ósmoklasisty dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
W tym roku po raz pierwszy doświadczymy egzaminu ósmoklasisty, którego nie sposób porównywać ani do tego, który był na zakończenie szóstych klas, ani do obecnego, na zakończenie gimnazjum.