„Zespół jest to grupa osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania”[1]. Wiemy już, że grupy zadaniowe są podstawą funkcjonowania dobrych placówek oświatowych. Trzeba je przede wszystkim dobrze zorganizować. Aby to zrobić, sięgnąć należy w pierwszej kolejności do Rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli z 28 lutego 2019 r.[2], które mówi, że:
- Zespół nauczycieli, o którym mowa w Ustawie Prawo Oświatowe, dyrektor szkoły lub przedszkola może powołać na czas określony lub nieokreślony.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły lub przedszkola na wniosek tego zespołu.
- Dyrektor szkoły lub przedszkola, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników odpowiednio szkoły lub przedszkola.
- W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami tej szkoły lub przedszkola.
- Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.
Zespoły nauczycielskie zwykle powoływane są na pierwszej radzie pedagogicznej, która odbywa się w sierpniu. Jest to rada organizacyjna. Naturalnymi zespołami są zespoły przedmiotowe. Poza nimi jest wiele zespołów problemowo-zadaniowych. Do zadań zespołów przedmiotowych należy:
- zgłaszanie propozycji do planu dydaktycznego szkoły,
- weryfikowanie treści programowych poprzez eliminowanie wiedzy faktograficznej
i odtwórczej na rzecz twórczego samodzielnego myślenia, - służenie doradztwem w opracowaniu programów autorskich i programów indywidualnego nauczania,
- korelowanie programów pomiędzy przedmiotami,
- ustalanie zestawów programów, podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych,
- organizowanie szkolnych i międzyszkolnych konkursów wiedzy,
- analizowanie wyników zewnętrznych sprawdzianów oraz testów międzyklasowych,
- opracowanie wielopoziomowych sprawdzianów wiadomości i badań wyników nauczania,
- poszukiwania nowych form indywidualizacji nauczania,
- uczestniczenie w konferencjach i szkoleniach przedmiotowych.
Zadania zespołów problemowych wynikają z celu, dla którego zostały powołane np. zespół do spraw promocji placówki, dlatego nazywamy je również zespołami zadaniowymi. W tym przypadku dyrektor szkoły może delegować uprawnienia na przewodniczących zespołów.
Magdalena Białobrzeska-Jarosz – uczestniczka kursu kwalifikacyjnego
[1] M. Trocki, Organizacja projektowa, PWE Warszawa 2014, s. 83.
[2] Rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli z 28 lutego 2019 (Dz. U. z 2019r., poz. 502),