Uczeń wysoko wrażliwy

Wysoka wrażliwość twojego ucznia nie jest słabością. Traktuj ją jako zasób. Naszym zadaniem jest wspieranie ucznia z wysoką wrażliwością w taki sposób, aby nauczyło się z niej korzystać. Da mu to możliwość osiągania sukcesów na wielu płaszczyznach. Według badań około 15-20% dzieci ma wysoką wrażliwość. Oznacza to, że w każdej klasie możemy znaleźć uczniów z tą wyjątkową cechą

Wysoka wrażliwość twojego ucznia nie jest słabością. Traktuj ją jako zasób. Naszym zadaniem jest wspieranie ucznia z wysoką wrażliwością w taki sposób, aby nauczyło się z niej korzystać. Da mu to możliwość osiągania sukcesów na wielu płaszczyznach. Według badań około 15-20% dzieci ma wysoką wrażliwość. Oznacza to, że w każdej klasie możemy znaleźć uczniów z tą wyjątkową cechą.

Doktor Boyle wyodrębnia grupę dzieci – „orchidei” – odstających od bardziej typowo rozwijających się rówieśników, czyli „mleczy”.  Dzieci-orchidee są niezwykle zdolne
i delikatne, potrzebują jednak szczególnej troski, żeby w pełni rozwinąć swoje możliwości. „Mlecze” są natomiast bardziej odporne i lepiej radzą sobie z problemami.

Dzieci wysoko wrażliwe doświadczają świata inaczej niż pozostałe, a także głęboko przetwarzają informacje. Za charakterystyczne cechy w zachowaniu dzieci wysoko wrażliwych możemy uznać ich tendencję do: przejmowania się opiniami innych osób, długotrwałego rozpamiętywania przykrych wspomnień, a także dużą wrażliwość na bodźce zewnętrzne, które są w stanie uniemożliwić uczniowi skupienie się na temacie lekcji. Dzieci te mogą reagować bardzo emocjonalnie, w różnych sytuacjach. To tylko kilka przykładów zachowań, które mogą przejawiać dzieci z wysoką wrażliwością. Czasami w ogóle nie chcemy dostrzec takich uczniów albo nie wiemy, jak zachować się w obliczu ich emocjonalności.

Żyjemy w czasach, w których w dalszym ciągu funkcjonują słowa zaklęcia: „weź się
w garść”, „chłopaki nie płaczą”, „musisz być twardy”, „nie rób kłopotu”. Dzieci są podatne na słowa dorosłych: rodziców, nauczycieli. Słowa, które słyszymy w dzieciństwie, kształtują nas. Bardzo często generują one wzorce myślenia i funkcjonowania w dalszym życiu.

Dziecko wysoko wrażliwe w środowisku awersyjnym, doświadczające braku akceptacji, wsparcia lub deprywacji potrzeb emocjonalnych, wykazuje większą podatność na zaburzenia afektywne i behawioralne.

Dlatego tak ważne jest zindywidualizowane podejście, stworzenie specyficznych warunków do prawidłowego rozwoju i dobrego funkcjonowania dzieci wysoko wrażliwych
w szkole.

 

Zapraszam na pogłębienie informacji dotyczących wysokiej wrażliwości u dzieci
i młodzieży poprzez uczestnictwo w szkoleniu „Uczeń wysoko wrażliwy w rzeczywistości szkolnej”.

Justyna Plebanek

Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli:

Praca dla nauczyciela

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *