Zajęcia fakultatywne pojawiły się w projekcie nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który trafił do konsultacji w lipcu 2025 roku. Mają być częścią szerszej zmiany w myśleniu o szkole, nie tylko jako miejscu „realizowania podstawy programowej”, ale przestrzeni, która wspiera rozwój zainteresowań, pasji i kompetencji społecznych uczniów.
Jak zapisano w uzasadnieniu projektu: „Zajęcia fakultatywne będą mogły stanowić istotne uzupełnienie oferty edukacyjnej szkoły. Uczeń będzie mógł uczestniczyć w zajęciach fakultatywnych związanych np. z przedmiotami nauczanymi w szkole, ale także rozwijających jego pasje i zainteresowania”.
Szkoły mają mieć swobodę w wyborze tematów zajęć – ich zakres zależeć będzie od potrzeb uczniów, dostępności kadry oraz lokalnych możliwości.
„Wprowadzenie zajęć fakultatywnych do szkół publicznych ma umożliwić uczniom uczestnictwo w lekcjach wykraczających poza podstawę programową, a także pozwolić szkołom na reagowanie na lokalne potrzeby społeczności szkolnej.” – czytamy w dokumencie.